Videre oppgang i strømprisene // Entelios kraftkommentar uke 35

Videre oppgang i strømprisene // Entelios kraftkommentar uke 35

Videre oppgang i strømprisene

Den siste uken har gitt videre oppgang i spotprisen, noe som var delvis ventet etter hvert som kontrollen er tilbake i vannkraften, men løftet er noe kraftigere enn hva markedet ventet i forkant. Dette kan se ut til å ha fått fart i terminprisene også.

Mye vann, men snart håndterbart

Det er fremdeles stort press på vannkraftprodusentene for å få produsert mest mulig vann. Tilsiget kommer nå først og fremst etter nedbørsperioder, og ikke lengre av snøsmeltingen som har vært håndtert gjennom sommeren. Etter helgens kraftige men korte nedbørsepisode, ser det ut til at det er noe mer kontroll på vannføringen og derfor opplever vi også høyere priser i spotmarkedet. Spotprisen har løftet seg raskere enn det markedet forventet. Det er ventet en tørr periode denne uken, som kan gi ytterligere noe mer fleksibilitet i vannkraften og derfor løftes også markedets prisforventning for de neste ukene seg noe videre.

Kraftig løft i fremtidsprisene

De Nordiske terminprisene har løftet seg seks handelsdager på rad. Dette kan delvis forklares med oppgang i råvarepriser som gass, olje og CO2, samt terminprisene i Tyskland. Men, de Nordiske terminprisen har løftet seg vesentlig mer enn hva disse underliggende prisene kan forklare. Så enten er nå Norden overpriset, og vi vil se en korreksjon, eller så ser markedet på andre forhold som har effekt på prisen. Løft i spotprisen kan være med å forklare løftet i de nærmeste kontraktene, men vanskelig å bruke været i dag til å forklare oppgangen i 2023-kontrakten for eksempel. En annen delforklaring kan være at de Nordiske prisene i utgangspunktet var underpriset, og at noe av denne "feilen" er nå priset inn i kontraktene.

Med Covid-19, og en rekke andre internasjonale hendelser som påvirker markedsaktørene, kan det se ut til at høsten blir volatil i det Nordiske kraftmarkedet.

Ukens tall:

Hydrologisk balanse: 7,9 TWh (+/- 0 TWh)

Systempris: 9,94 €/MWh (+ 3,41 €/MWh)

Terminpris YR-21: 21,35 €/MWh

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi