Direktør Peder Syrdalen i ASKO Agder (til venstre) og ordfører Robert Cornels Nordli i Arendal mottok Sørlandets Energipris for hhv beste private og offentlige virksomhet. Direktør i LOS AS, Anders Gaudestad gratulerer.

Arendal kommune og Asko Agder er Sørlandets smarteste strømbrukere

Arendal kommune og Asko Agder gikk til topps i konkurransen Sørlandets Energipris. Begge har spart store beløp på smart strømbruk.

Bak Sørlandets Energipris står LOS Energy, som ønsker å hedre dem som bruker strøm på en mer effektiv måte og som er gode til å dele sine erfaringer med andre. I dag ble prisene delt ut for andre år på rad.

Dedikert gruppe
Arendal kommune vant i kategorien offentlig i konkurranse mot Kristiansand kommune og Lillesand kommune. Sistnevnte vant prisen i fjor.

– Arendal har over tid jobbet strategisk og målrettet med energiledelse, med imponerende resultater, sier juryformann Anders Gaudestad i LOS AS. Til tross for at bygningsmassen har blitt større, har strømforbruk i kWh pr kvadrat gått ned. De beste energisparetiltakene Arendal Eiendom har gjennomført har gitt en besparelse på hele 30 prosent. – Juryen likte spesielt godt at Arendal Eiendom har en dedikert gruppe som har ansvar for energistyring av byggene og gjennomføringen av prosjekter, sier Gaudestad.

Jarl Bollmann Pedersen, ingeniør og prosjektleder for satsingen på energiledelse i Arendal Eiendom KF, setter stor pris på seieren i Sørlandets Energipris. Han er glad for at kommunen får så positive tilbakemeldinger på innsatsen.

– Dette er resultater av lang tids arbeid, og alle ansatte i Arendal Eiendom KF har jobbet mot de samme målene. Det er hyggelig å se at det blir lagt merke til og at kommunen får et såpass positivt fokus, sier Bollmann Pedersen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

”Arendal

Takketale: Ordfører Robert Cornels Nordli i Arendal takker for Sørlandets Energipris. I bildet er også de to andre nominerte virksomhetene. (Fra vestre) Geir Nordstokkå, driftsteknikker i Kristiansand kommune, og Odd Steindal, enhetsleder bygg og eiendom i Lillesand kommune.

Innovativ tankegang
ASKO Agder, som er en del av NorgesGruppen, vant i kategorien bedrift. De har en langsiktig ambisjon om å bli klimanøytral og jobber kontinuerlig med energibesparende tiltak. Nå satser konsernet også i økende grad på fornybar energiproduksjon.

– ASKO Agder setter Sørlandet på kartet med landets største solcelleanlegg på taket. Det er også godt å se at lokale produsenter og selskaper går i bresjen for totalinstallasjonen på solcelleanlegget, sier Anders Gaudestad i LOS.

Juryen synes også at ASKO Agder har en veldig interessant og innovativ forretningstankegang knyttet til energi og energisparing.

Peder Syrdalen, administrerende direktør i ASKO Agder, setter stor pris på anerkjennelsen. Han mener flere bør satse på energiledelse.

– Jeg tror de aller fleste bedrifter vil oppleve en besparelse med en gang ledelsen tar dette alvorlig, sier Syrdalen, som ikke skal hvile på laurbærene. – Nå skal vi satse enda mer for å oppnå våre mål om å bli klimanøytral, sier han.

De to andre nominerte i kategorien bedrift var Eramet Kvinesdal og Sørlandsbadet. I 2015 vant GE Healthcare.

Artikkelen fortsetter under bildet.

”AskoTakketale: Direktør Peder Syrdalen i ASKO Agder takker for Sørlandets Energipris med Børge Sundnes, teknisk leder ved Sørlandsbadet og Stine Skagestad, teknisk sjef og energilder ved Eramet Norway Kvinesdal i bakgrunnen.

Økende interesse
Anders Gaudestad i LOS er glad for den økende interessen for energisparing.

– Både bedrifter og det offentlige går glipp av store summer som de kunne spart på energitiltak. Jeg håper Sørlandets Energipris kan inspirere flere til å satse på energisparing og energiledelse. En viktig del av dette arbeidet er å dele mer av de gode erfaringene som allerede er gjort, sier LOS-sjefen.

Juryen i Sørlandets Energipris 2016 har bestått av Linda Rabbe Haugen, energirådgiver i Rejlers, Torstein Thorsen Ekern, prosjektleder i Klimapartnere Agder, Helene Falch Fladmark, daglig leder i Eyde-klyngen og Anders Gaudestad, administrerende direktør i LOS AS.

”fagjury og prisvinnere

Fagjury og prisvinnere: (Fra venstre) Fagjurymedlem og daglig leder i Eyde-klyngen Helene Falck Fladmark, direktør Peder Syrdalen i ASKO Agder, direktør Anders Gaudestad i LOS AS, ordfører Robert Cornels Nordli i Arendal og fagjurymedlem Torstein Thorsen Ekern, som til daglig er prosjektleder i Klimapartnere Agder. Fagjurymedlem, Linda Rabbe Haugen, energirådgiver i Rejlers, var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Om LOS Energy

• LOS AS eier og driver de to merkevarene LOS Energy og LOS som opererer i hhv bedrifts- og      privatmarkedet i Norden og Norge.
  • Med et årlig salg på ca 8 TWh (årsforbruk til ca 500.000 husstander) er LOS Energy største      energileverandør i det norske bedriftsmarkedet
  • Siden 2007 har LOS AS hatt en portefølje i vekst. Kjernevirksomheten er å redusere energikostnadene vil våre kunder ved å selge, forvalte og identifisere energiløsninger tilpasset kundens behov.
  • LOS AS er et heleid datterselskap av Agder Energi AS med hovedkontor i Kristiansand og regionskontorer på Lysaker, i Gøteborg og Arendal.

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi