Åre, Sweden. Foto: Peter Van Der Meulen

Optimisme inn mot vinteren

Selv med 30 prosent prisnedgang fra måneden før, fikk vi tidenes høyeste oktoberpris på strøm. Men selv om også vinterprisene blir høye, tror de fleste at toppen ble nådd i september.

Systemprisen for oktober ble i snitt 57,10 €/MWh (ca 56 øre/kWh). Det er ned omtrent 30 prosent fra forrige måned, men likevel nesten dobbelt så høy pris som «normalen» for oktober.

Dette gjelder systemprisen, som er et slags gjennomsnitt av alle prisområder i Norden. Og variasjonen fra sør til nord var enorm: Danskene måtte betale det dobbelte av systempris gjennom oktober, mens forbrukerne i Midt- og Nord-Norge slapp unna med under halv pris i forhold til systemprisen.

Enkeltdager i oktober ble notert med tidenes høyeste dagspriser i flere prisområder. Likevel endte snittprisen for oktober lavere enn for september i samtlige prisområder. Noe av forklaringen handler om gode vindforhold både i Norden og Nord-Europa, som bidro til at andre dager ble lavere priset.

Kilde: Nord Pool

Går det mot lysere tider?

Det ser ut til at strømprisene i Norden nå har rundet toppen og er på vei ned. Riktignok venter markedet fremdeles uvanlig høye priser gjennom vinteren, men akkurat nå ser det ut som om september måned vil stå igjen med de høyeste strømprisene gjennom denne høsten og vinteren.

På tross av fortsatt høye strømpriser i Norden, har optimismen sådd sine korn i flere markeder (les: utsikter for lavere priser). Det kan faktisk se ut til å løse seg i flere av råvaremarkedene, som for eksempel, jern, stål og aluminium. Alle disse markedene er avhengig av energipriser, deriblant kullprisen – som da også har falt kraftig den siste tiden.

Gassen er avgjørende

Også i gassmarkedet er det lys i tunnelen. Europa er helt avhengig av gass, og over 90 prosent av gassen som forbrukes, er importert fra land utenfor EU. I en uttalelse fra forrige uke kom det frem at den russiske presidenten, Vladimir Putin, ønsker å beordre markedet til å sende mer gass fra Russland til Europa. Dette resulterte i et kraftig fall i gassprisen.

Europa produserer strøm med gass, og dermed er gassprisen helt avgjørende for prisnivået i Europa. Med forventinger om fallende priser på gass fremover, kan vi også forvente at de europeiske strømprisene vil falle. Dette vil i neste omgang påvirke de nordiske prisnivåene.

Dermed er spørsmålet om de store forstyrrelsene i verdensøkonomien nå er i ferd med å løse seg, eller om dette er naturlig volatilitet. Fasitsvaret er det som alltid bare tiden som kan gi oss.

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
    Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
    I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
    Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
    Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi