Smeigedager og BREXIT røsker i strømprisen!

Lite nedbør trakk strømprisene oppover, mens mørke skyer over det politiske Europa presset prisene nedover. I sum steg juniprisen på strøm noe, men endte likevel lavere enn normalt.

Prisen på strøm har steget i takt med finværet i mai og store deler av juni. Skyfri himmel gir som kjent lite nedbør, og nedbør er hva som trengs for å produsere kraft i Norge.

- Redusert tilgang på vann, kombinert med vedlikehold av flere svenske kjernekraftverk, har gjort at strømprisene har økt sakte, men sikkert, de siste to månedene, sier Andreas Myhre, direktør for krafthandel i LOS Energy.

Snittprisen på strøm på Sørlandet endte i juni på 22,5 øre/kWh, opp 1,5 øre fra mai. Bare januar har hatt en høyere spotpris i år, det vil si at starten av sommeren 2016 har høyere strømpriser enn vi så gjennom nesten hele vintersesongen. Det er uvanlig. Likevel er juniprisen lavere enn gjennomsnittet for juni måned de siste ti årene.

- Markedet forventer at prisene skal falle svakt gjennom juli og august, og ta seg opp igjen utover høsten. De rekordlave prisene vi så i fjor sommer, kan vi ikke forvente å se igjen denne sommeren, sier Myhre.

Politisk stormvarsel i Europa
Storbritannias avgjørelse om å gå ut av EU har sendt sjokkbølger gjennom Europa, og også gjennom strømmarkedet.

- Hele den industrialiserte verden er berørt. Børsene falt dramatisk, valutakursene svingte voldsomt og vi så store utslag i råvaremarkedene. Endringer i råvareprisene påvirker vår strømpris. Det gjør også valutaendringer ettersom den nordiske strømmen prises i euro og de europeiske kullkraftverkene handler kull i dollar. Så langt har folkeavstemmingen i Storbritannia skapt lavere forventninger til strømprisen i Norden, forklarer Myhre.

I kjølvannet av den britiske avgjørelsen, snakkes det allerede om at klimaavtalen fra Paris må reforhandles, siden Storbritannias forpliktelser er knyttet opp mot EUs forpliktelser. Dette vil kunne ha stor betydning for den europeiske prisen for utslippstillatelser. Utslippsmarkedet setter begrensninger på hvor mye CO2 vi kan slippe ut, og er dermed er med på å sette prisen på hva det skal koste å forurense.

- Dette er en direkte kostnad for kullkraftverkene som har stor innflytelse på de nordiske strømprisene. Hva politikerne blir enige om i klimaspørsmålet, er viktig for vår strømpris, forteller Myhre.

Om LOS Energy

• LOS AS eier og driver de to merkevarene LOS Energy og LOS som opererer i hhv bedrifts- og      privatmarkedet i Norden og Norge.
  • Med et årlig salg på ca 8 TWh (årsforbruk til ca 500.000 husstander) er LOS Energy største      energileverandør i det norske bedriftsmarkedet
  • Siden 2007 har LOS AS hatt en portefølje i vekst. Kjernevirksomheten er å redusere energikostnadene vil våre kunder ved å selge, forvalte og identifisere energiløsninger tilpasset kundens behov.
  • LOS AS er et heleid datterselskap av Agder Energi AS med hovedkontor i Kristiansand og regionskontorer på Lysaker, i Gøteborg og Arendal.