Sommerens fineste dag

Etter strømforbruket å dømme var 23. august sommerens fineste dag på Sørlandet. Det var den dagen da husholdningene i landsdelen brukte aller minst strøm.

Årets laveste strømforbruk blant LOS’ privatkunder på Agder måles normalt i løpet av sommerferien. I år kom bunn-notering først etter skolestart.

- Det sier vel det meste om hvordan sommeren har vært: Kjøligere enn normalt. At det laveste døgnforbruket av strøm måles så sent i august, er veldig uvanlig, sier Andreas Myhre, leder for krafthandel i LOS.

Gjennomsnittlig engrospris (eks. mva) i Kristiansand steg fra 8 øre per kilowattime i juli til 10,5 øre i august. Prisen er likevel godt under halvparten av det den pleier å være. Snittet for de fem siste augustmånedene ligger på 21 øre per kilowattime!

- Et så lavt prisnivå hører til sjeldenhetene. Bortsett fra august 2007, da prisen var nede i 4,2 øre, må vi 15 år tilbake for å finne lavere pris. Markedet gjettet på forhånd at augustprisen i år skulle bli ca. 10 øre, og det var jo godt gjettet, sier Myhre.

Prisnivået var lavt i begynnelsen av august, men doblet seg mot slutten av måneden. Ved inngangen til september er engrosprisen i Kristiansand fortsatt rundt 10 øre per kilowattime.

Vannmagasinene i deler av Norden, særlig i Sverige, var nær ved å renne over da finværet omsider erstattet regnbygene sent i august. Dette var nok til at vannkraftprisene steg til nivåer som gjelder for konkurrerende kraftproduksjon, som kjernekraft. Vannmagasinene i Sør-Norge er i slutten av august fortsatt over normale nivåer.

- Nå står høsten for tur og kraftprisene skal normalt øke mot vinteren. Markedet tror på en pris på rundt 16 øre i september. Selv om prisen øker, er prisnivået fortsatt unormalt lavt for årstiden. Energi- og råvarepriser har fått en knekk etter de siste ukers hendelser i Asia, og dette holder prisen lav også i Sør-Norge, sier Myhre.

Om LOS Energy

• LOS Energy jobber i alle nordiske land. Med rundt 60.000 strømleveranser er LOS Energy største leverandør i det norske bedriftsmarkedet.
  • LOS Energy selger årlig ca. 8 TWh strøm til bedrifter og offentlig sektor, (årsforbruk til ca. 500.000 husstander).
  • Siden 2007 har LOS Energy hatt en Nordisk portefølje i vekst.Kjernevirksomheten vår er å selge, forvalte og identifisere energiløsninger tilpasset kundens behov.
  • LOS Energy er en enhet under LOS AS som utelukkende jobber med forretningsområdet.
  • LOS AS er et heleid datterselskap av Agder Energi AS.
  • Hovedkontoret ligger i Kristiansand med regionskontorer i Arendal og Lysaker utenfor Oslo.

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi