Intelligent styring, god beskyttelse: Universallamper i ALMA-serien

Intelligent styring, god beskyttelse: Universallamper i ALMA-serien

Med vegg- og taklampene i ALMA-serien presenterer produsenten ESYLUX en ny LED-belysningsløsning som er spesielt godt egnet for modernisering av korridorer, trappehus, foajéer og sekundærrom i offentlige bygg. En valgfri, integrert, usynlig bevegelses- og lyssensor garanterer energieffektiv drift, og kapslingsgrad IP65, slagfasthetsgrad IK10 og nullgjennomgangskobling gir lang levetid.

Når det gjelder rom i kontorbygg, utdannelsesinsitusjoner eller helseinstitusjoner er situasjonen i gjennomgangsområdene som regel denne: Når den først er slått på, blir belysningen ofte stående på hele dagen, selv om det ikke er nødvendig og bruker unødvendig energi. Produsenten ESYLUX presenterer en ny løsning på dette problemet med LED-lampene i ALMA-serien.

Robust eleganse med smart innmatDe runde lampene for vegg eller tak har en buet, opalhvit diffusor. Bak den skjuler det seg elektronisk intelligens: En bevegelsesdetektor med høy frekvens med integrert lyssensor som kun aktiverer lyset hvis det er mennesker i nærheten og omgivelseslyset ikke er tilstrekkelig. Detekteringsområdet er på 360 grader, og rekkevidden er 15 meter i diameter. Detekteringsområdet, den tidsforsinkede utkoblingen og lysverdiene kantilpasses de lokale forholdene ved bruk av de dreibare potensiometerene. Den reléskånende nullgjennomgangskoblingen sørger for at teknologien har lang forventet levetid.

Enkel sammenkobling for vidstrakte områderFor enkel sammenkobling av flere lamper har den en forhåndsinstallert ledningsgjennomføring via en innstikksklemme. En slik kombinasjon muliggjør en harmonisk og tidsutjevnt styring på vidstrakte områder, og ved behov kan det også brukes ALMA-armaturer uten innebygd sensor. For pålitelig beskyttelse mot inntrengning av stoffer, for eksempel ved sanitærbruk eller rengjøring av lampene, har alle variantene kapslingsgrad IP65. Slagfasthetsgrad IK10 sørger dessuten for robust motstandsdyktighet mot mekaniske påvirkninger.

ALMA-lampene finnes med lysfargene 3000 eller 4000 K med en over gjennomsnittet høy fargekonsistens på mindre enn tre MacAdam-ellipser. ESYLUX har gått inn for en like streng målestokk når det gjelder flimmerfaktor. Denne ligger på under 3 prosent. Diameteren til lampehusene er 300 mm.

Løsninger med høyfrekvent sensor, slik som lampene i ALMA-serien, utvikles av ESYLUX for inngangs-, gjennomgangs- og sekundærromsområder. Disse løsningene er utfyllende for eller alternativer til løsninger med passiv infrarød sensor (PIR). I rom der det kontinuerlig befinner seg mennesker, slik som på arbeidsplassen, anbefaler ESYLUX den strålingsfrie PIR-teknologien, slik at alle former elektrosmog unngås. De piezo-elektriske halvlederkrystallene til PIR-teknologien reagerer på menneskelig kroppsvarme.

ESYLUX utvikler, produserer og distribuerer intelligente automasjons- og belysningsløsninger som sørger for økt livskvalitet og energieffektivitet på kontorer og i utdannings- og helseinstitusjoner. Det er enkeltmenneskenes ønsker og behov som står i sentrum. Derfor legger bedriften spesiell vekt på at produktløsningene deres skal være brukervennlige. Grossister, installasjonsbedrifter, elektro- og belysningsplanleggere og arkitekter har satt sin lit til våre mer enn 50 år med markedserfaring samt ESYLUX-ekspertenes personlige veiledning. Forskningen, utviklingen og produksjonen som finner sted ved det tyske hovedkvarteret i Ahrensburg, setter produsenten i stand til å overholde de høyeste kvalitetskrav. Bedriften er global: ESYLUX arbeider med erfarne handelsbedrifter og er representert i Europa, Asia og Oseania med en rekke datterselskaper. Et av datterselskapene er ESYLUX Norge AS.