ELSA-2 med og uten detektor

Intelligent synergi: Downlights i serien ELSA-2 med integrert sensorteknologi

ESYLUX presenterer med serien ELSA-2 for første gang downlights for DALI og 230 V med integrert tilstedeværelses- eller bevegelsesdetektorer. De sensorfrie lampene i serien kan styres energieffektivt med disse detektorene. De kan også kobles inn og ut og dimmes med switchDIM-funksjonen til DALI-utførelsene med konvensjonelle brytere. Den lille innbyggingsdybden gir også mye rom ved installasjon.

Jo mer teknologi det er i rommet, jo mer arbeid kreves det av planleggingen og installasjonen. Av estetiske og økonomiske hensyn er det fordelaktig å redusere mengden apparater som er i bruk, til et minimum. Dette kan oppnås ved å sørge for en synergi mellom automasjon og lys.

Intelligente sensorer i senter av diffusoren

Et eksempel på dette er LED-downlights i serien ELSA-2 fra produsenten ESYLUX. Denne serien inneholder varianter der en tilstedeværelses- eller bevegelsesdetektor er innebygd for å gi intelligent lysstyring. Dette bidrar til en ryddig himling og spesielt enkel installasjon av DALI-varianter. Downlights fås ikke bare med og tilstedeværelsesdetektor, men også med sensor for innebygd DALI-spenningsforsyning.

Serien omfatter også alle komponenter for en tilstedeværelses- og dagslysavhengig styring av DALI-belysningsanlegget. Det er ikke nødvendig å angi individuelle adresser, da DALI-signaler sendes direkte fra detektoren. Når tidsperioden for tidsforsinket utkobling er utløpt, kan du ved behov realisere et varig eller tidsbegrenset orienteringslys med en lyseffekt på 10 til 40 prosent. Hvis du heller ønsker deg en løsning med manuell dimming, kan du bruke sensorfrie DALI-downlights med vanlige 230 V-impulsbrytere, da lampene har en integrert switchDIM-funksjon.

230 V-utførelser med integrert bevegelsesdetektor

Ved siden av DALI-utførelsene kan du også få ELSA-2-downlights med klassisk 230 V-bryterdrift. Disse er også tilgjengelig med integrert sensor, her i form av en bevegelsesdetektor, slik at de kan styres sammen med sensorfrie varianter. Samlet rekkevidde er 8 m i diameter, akkurat som tilstedeværelsesdetektorene til DALI-variantene.

I likhet med forgjengerserien ELSA gir den lille innbyggingsdybden til ELSA-2-downlights enkel installasjon, og lyseffekten øker med opp til 100 lm/W. Fabrikkinnstillingene muliggjør umiddelbar idriftsetting, og med fjernkontrollen Mobil-PDi/MDi eller ESY-Pen og ESY-appen kan du enkelt tilpasse dem.

ESYLUX utvikler, produserer og distribuerer intelligente automasjons- og belysningsløsninger som sørger for økt livskvalitet og energieffektivitet på kontorer og i utdannings- og helseinstitusjoner. Det er enkeltmenneskenes ønsker og behov som står i sentrum. Derfor legger bedriften spesiell vekt på at produktløsningene deres skal være brukervennlige. Grossister, installasjonsbedrifter, elektro- og belysningsplanleggere og arkitekter har satt sin lit til våre mer enn 50 år med markedserfaring samt ESYLUX-ekspertenes personlige veiledning. Forskningen, utviklingen og produksjonen som finner sted ved det tyske hovedkvarteret i Ahrensburg, setter produsenten i stand til å overholde de høyeste kvalitetskrav. Bedriften er global: ESYLUX arbeider med erfarne handelsbedrifter og er representert i Europa, Asia og Oseania med en rekke datterselskaper. Et av datterselskapene er ESYLUX Norge AS.