Liten lysstyrkeregulator for nøyaktig lys: LS-FLAT mini KNX fra ESYLUX

Liten lysstyrkeregulator for nøyaktig lys: LS-FLAT mini KNX fra ESYLUX

Allsidige bruksmuligheter og registrering av svært høye lux-verdier gir omfattende forbedring av lysstyringen.

ESYLUX presenterer med lyssensoren LS-FLAT mini KNX en lysstyrkeregulator med en konstruksjon og funksjonalitet som gjør hver belysningsstyring mer spesifikt tilpasset, fleksibel og energieffektiv. Skjult i det lille, tette huset kan den takket være den fokuserte lysmålingen koble, regulere eller styre to separate lyskanaler halv- eller helautomatisk og dessuten beregne to eksterne lysverdier i tillegg til den egne – med tilsvarende potensiale for omfattende kaskadering. De som har behov for en spesielt nøyaktig registrering av dagslys, kan dra nytte av et måleområde helt opptil 10 000 lux.

Optimale lysforhold oppstår alltid gjennom kombinasjon av flere faktorer. Det viktigste aspektet er og blir likevel lysstyrken som må passe til det aktuelle bruksstedet, og dessuten må dagslyset utnyttes mest mulig effektivt. Tilstedeværelsesdetektorer med dagslysavhengig konstantlysregulering spiller en viktig rolle her. Bruk av separate lysstyrkeregulatorer, som øker antallet målepunkter og dermed nøyaktigheten betydelig, gir mer spesifikk tilpasning og fleksibilitet.

Knøttliten, fleksibel og presis
ESYLUX presenterer nå med lyssensoren LS-FLAT mini KNX en lysstyrkeregulator som skal sette standarden på dette området på flere måter. Takket være det svært lille huset med bare 3 mm installasjonshøyde og en diameter på ikke mer enn 3,3 cm er den svært lite påfallende og er derfor svært fleksibel i bruk. Dessuten har den i tillegg til lyssensorteknologien et omfattende instrumentutvalg for hel- og halvautomatisk kobling, regulering og styring av belysningen via to separate lysutganger, og den kan beregne opptil to eksterne lysverdier sammen med den egne for å beregne en endelig lysverdi. Hvis man kobler sammen flere enheter eller kombinerer dem med lyssensorteknologien til tilstedeværelsesdetektorer, får man så å si ubegrensede muligheter for flerpunktsmåling og kaskadering. «Dermed kan du optimalisere lyset individuelt og etter behov bokstavelig talt til de mest bortgjemte krokene i en bygning eller større rom», forklarer Marcus Pabsch, produktansvarlig hos ESYLUX.

Fininnstilt sensorteknologi med stort måleområde
Sensorteknologien måler med en nøyaktighet på 1 lux innenfor en diameter på 0,5 m ved en monteringshøyde på 3 m og kan registrere lys opptil en svært høy lysstyrke. Måleområdet slutter nemlig ikke ved de vanlige 2000, men går opptil 10 000 lux. Et annet aktuelt bruksområde kan være et sted med mye dagslys, der den kunstige belysningen styres sentralt avhengig av dette. Hvis uønskede refleksjoner skulle gi feilaktige målinger her eller andre steder, kan den registrerte lysverdien korrigeres når som helst ved hjelp av parametriseringen. Svingningseffekter ved dimming kan lett unngås ved å endre reguleringstiden. I tillegg er mange andre nyttige KNX-funksjoner tilgjengelige.

Flere alternativer for finjusteringer, fullstendig tett forside på huset
For å beskytte all teknologien på best mulig måte slik at den holder lenge støper ESYLUX forsiden av huset til LS-FLAT mini KNX i ett stykke. Linse og tubus henger altså sømløst sammen slik at det er umulig for støv eller vann å trenge inn utenfra. Klemmeforbindelsene som er integrert i huset, gir enkel installasjon av enheten, og du kan velge mellom klemring og fjærsett ved montering. Regulatoren er først og fremst beregnet på takmontering. Men det er også enkelt å feste den i kabelkanaler, og det kan være en god idé hvis lyset skal måles fra en lavere posisjon, for eksempel fordi flomlys i taket ellers vil formidle for urealistiske lysforhold.