Stålampen PRANA+ fra ESYLUX vinner prisene Red Dot Award og A'Design Award

Stålampen PRANA+ fra ESYLUX vinner prisene Red Dot Award og A'Design Award

Bare få uker etter at den vant ICONIC Award for Interior Innovation, har kontorstålampen PRANA+ fra ESYLUX nå også blitt tildelt den internasjonalt anerkjente Red Dot Award og den italienske A'Design Award. Produsentens nære samarbeid med atelieret Peter Schmidt, Belliero & Zandée har dermed lønt seg.

De 41 jurymedlemmene, som består av formgivere, designprofessorer og fagjournalister, var enige. Dommen fra ekspertene var at kontorstålampen PRANA+ fortjener som et enestående designprodukt, å premieres med den internasjonalt anerkjente Red Dot Award for produktdesign 2016. Dermed har lampen lyktes i å gjøre seg bemerket i et sterkt felt av konkurrenter: Til sammen ble 5214 produkter fra 57 land vurdert – en ny deltakerrekord. Det samme var tilfellet for den italienske A'Design Award, som er verdens største designkonkurranse målt i antall deltakerland og kategorier. Også her ble de 70 jurymedlemmene overbevist av egenskapene til PRANA+ innenfor innovasjon, teknologi, design og kreativitet.

Estetikk og funksjon i harmoni
"Begge prisene belønner avgjørelsen vår om å satse på kvalitet, ikke bare når det gjelder teknologi, men også design av lampen", sier produktsjef Thorsten Pieper hos ESYLUX. PRANA+ oppstod som et resultat av samarbeidet med atelieret Peter Schmidt, Belliero & Zandée. Ved siden av den rene formgivningen (lysstolpen og lyshodets runde form er resultatet av en kostbar produksjonsprosess) ble det lagt vekt på en gjennomtenkt funksjonsdesign. Dermed sørger en valgfri fot som kan deles, for at lampen også kan brukes på skrivebord med dype flanker. Lyshodet kan tilpasses den aktuelle bordlengden ved hjelp av en lineær føring.

Biologisk effektivt lys med sensorstyrt energieffektivitet
Lampens utseende får liv gjennom lyskvaliteten og den intelligente styringsteknologien. Sensorer av høy kvalitet som er integrert direkte i lampestolpen, sikrer at lampen tennes automatisk når det er folk i nærheten og sørger for en energieffektiv utnyttelse av dagslyset: enten i form av en klassisk konstantlysregulering eller ved å realisere det biologisk effektive lyset med SymbiLogic-teknologien, som styrker brukerens vitalitet, konsentrasjonsevne og helse på arbeidsplassen ved hjelp av dynamiske lysforløp. Muligheten til å styre funksjonene til PRANA+ via app eller intuitivt via kontrollpanelet i stangen, samt at lampene kan kobles i nett via EnOcean, underbygger forventningene til den moderne formgivningen av denne belysningsløsningen.

ESYLUX utvikler, produserer og distribuerer produkter for større energieffektivitet, komfort og sikkerhet i og rundt bygninger. Sensorbasert, behovsstyrt automasjon og belysning er hovedområdet. Målet er forbedret livskvalitet med intelligente og brukervennlige løsninger, og enkle løsninger på komplekse utfordringer. Selskapet, med hovedkontor i Hamburg, samarbeider med grossister, installasjonsbedrifter, elektro- og lysplanleggere og arkitekter. Disse stoler på 50 års markedserfaring, høye krav til service og vektleggingen av den tyske posisjonen innen forskning, utvikling og produksjon. Bedriften er global: ESYLUX arbeider på fem kontinenter, samarbeider med 17 erfarne handelsbedrifter og er representert i Europa, Asia og Oseania med tilsammen 12 datterselskaper. Et av datterselskapene er ESYLUX Norge AS.