Vitaliserende arbeidslys for innfelling i tak

Vitaliserende arbeidslys for innfelling i tak

NOVA Quadro-settene fra produsenten ESYLUX er en systemløsning som kan utvides betydelig og som passer for innfelling i nedsenket himling. Kombinasjonene av master- og slavelamper med innebygget hightech-sensorikk og intelligent lysstyring realiserer tilstedeværelses- og dagslysavhengig LED-belysning. På høyeste utbyggingstrinn er de utrustet med ESYLUX sin SymbiLogic-teknologi som produserer arbeidslys med biologisk virkning. Med integrert sensorikk gjøres dette svært energieffektivt. Lampene kan installeres ved plug-and-play, og systemet kan betjenes via Bluetooth og app ved behov. Den mest vanlige takkonstruksjonen i næringsbygg er systemtak med skjulte eller synlige T-profiler. Med Nova Quadro-settene har ESYLUX utviklet en systemløsning nettopp for denne standarden og dermed for typiske kontorbygg. Her realiseres energieffektiv lysregulering og ved behov også arbeidslys med biologisk virkning.

Innfelt sensorikk, enkel plug-and-play-installasjon
Dette består av fire lamper i ulike master/slave-kombinasjoner, leveres for målene 625 x 625 eller 600 x 600 mm og danner basis for et system med utallige utvidelsesmuligheter. Siden driverne for hele settet befinner seg i masterlampene, kan settlampene kobles til hverandre med RJ45-plugger ved plug-and-play. En tilstedeværelsesdetektor og ESYLUX Light Control, den sentrale styringen for lysstyringen, er dessuten integrert i masterlampene. Dermed realiseres tilstedeværelses- og dagslysavhengig konstantlysregulering for hele settet. I et utvidet utbyggingstrinn inneholder hver settlampe dessuten en egen lyssensor noe som gir individuell konstantlysregulering for hvert område som skal lyssettes.

Lys med biologisk virkning for standardkontorer
På høyeste utbyggingstrinn integrerer ESYLUX SymbiLogic-teknologien. Denne produserer lys med biologisk virkning ved dynamisk endring av lysstyrke og fargetemperatur og styrker dermed brukerens vitalitet, konsentrasjon og helse. Takket være integrert sensorikk nyttegjøres også her tilgjengelig dagslys. Dette gir høyere energieffektivitet samt bedre styring av lysstyrken og dermed nøyaktig kontroll av den biologiske lysvirkningen. Slik sikres minimum lysstyrke i henhold til gjeldene normer. Som et alternativ til det dynamiske forløpet kan brukeren på dette utbyggingstrinnet endre fargetemperaturen trinnløst mellom 2700–6500 kelvin og lagre den i scener sammen med en valgt lysstyrkeverdi.

Omfattende utvidelse ved DALI
I større rom danner settene basis for et omfattende system: Integrerte DALI-grensesnitt i masterlampene gjør at settene enten kan kombineres med andre sett eller de kan utvides med inntil 4 x 25 lamper - for broadcast-drift i separate kanaler. Ved behov kan også DALI-bryteren fra ESYLUX integreres for tilstedeværelsesavhengig inn- og utkobling av konvensjonelt utstyr. Her virkeliggjør Quadro-settene industriovergripende løsninger.

Master- og slavelampene kan også leveres for individuelle løsninger, og utførelser med faste fargetemperaturer på 3000 eller 4000 kelvin er tilgjengelige. Settene er utrustet med en optimert diffusor for blendefri belysning ved bildeskjermarbeid. Du får LED-er med svært lang levetid (50 000 t L80B10), og systemet betjenes med 230 V-bryter, DALI-bryter, fjernkontroll eller Bluetooth og app. NOVA Quadro-settene med tilhørende data finner du allerede nå i utvidelsene til DIALux og Relux sine lysplanleggingsprogram.

ESYLUX utvikler, produserer og distribuerer produkter for større energieffektivitet, komfort og sikkerhet i og rundt bygninger. Sensorbasert, behovsstyrt automasjon og belysning er hovedområdet. Målet er forbedret livskvalitet med intelligente og brukervennlige løsninger, og enkle løsninger på komplekse utfordringer. Selskapet, med hovedkontor i Hamburg, samarbeider med grossister, installasjonsbedrifter, elektro- og lysplanleggere og arkitekter. Disse stoler på 50 års markedserfaring, høye krav til service og vektleggingen av den tyske posisjonen innen forskning, utvikling og produksjon. Bedriften er global: ESYLUX arbeider på fem kontinenter, samarbeider med 17 erfarne handelsbedrifter og er representert i Europa, Asia og Oseania med tilsammen 12 datterselskaper. Et av datterselskapene er ESYLUX Norge AS.