Aldri vært vanskeligere å få tak i riktig kompetanse

IT-bransjen har de mest offensive bemanningsplanene for første kvartal av 2022. Riften om kandidatene er større enn noen gang, ifølge direktør for Experis Academy, Marko Valsamidis.

– Hvert år rekrutterer vi 150 utviklere til Experis Academy. Det har aldri krevd mer av oss enn det gjør nå. Etterspørselen etter våre kandidater har heller aldri vært høyere, sier Experis Academy-direktør Marko Valsamidis.

I følge ManpowerGroups ferskeste arbeidsmarkedsbarometer, planlegger arbeidsgivere i alle sektorer å ansette flere i kommende kvartal. Bransjekategorien IT, telekom, kommunikasjon og media har de aller mest offensive bemanningsplanene.

61 % av arbeidsgiverne i bransjen melder at de skal bemanne opp i første kvartal av 2022, mens 16 % skal bemanne ned. Dette gir såkalte netto bemanningsutsikter på +45%.

Arbeidstakers marked

Valsamidis påpeker at hvilke IT-ferdigheter som er de mest ettertraktede, endrer seg svært raskt. Akkurat nå ser han følgende trend:

– Fullstack-utviklere er spesielt ettertraktede fordi de kan ta på seg et bredt spekter av oppgaver. Vi ser også at det er et stort behov for mennesker med kompetanse innen AI/machine learning, datasikkerhet og cloud.

Hva bør arbeidsgiverne gjøre for å tiltrekke seg riktig kompetanse?

– De må først og fremst lytte til hva kandidatene ser etter i en arbeidsgiver. Vi ser at mange setter pris på ledere som tar seg tid til individuell oppfølging. I tillegg ønsker stadig flere i bransjen å jobbe for selskaper med en tydelig purpose. Muligheter for kompetanseheving står også veldig høyt på ønskelista til kandidatene vi snakker med, sier han.

Vil tette kompetansegapet

En ManpowerGroup-undersøkelse fra tidligere i høst viser at 66 prosent av norske arbeidsgivere har noen eller store problemer med å få tak i arbeidstakere med rett kompetanse. Størst er problemet med å få tak i IT-medarbeidere.

Målet til Experis Academy er å bidra til å tette kompetansegapet ved å gi flere mennesker påfyll av nøyaktig den IT-kompetansen som næringslivet etterspør. Programmene som Experis Academy tilbyr, gir kandidater mulighet til å videreutvikle kompetansen sin med skreddersydde studier og spesialiseringsperiode i norske virksomheter.

– Som nasjon er vi nødt å styrke vår egen samlede IT-kompetanse. Vi kan ikke lene oss på å få inn nødvendig arbeidskraft fra utlandet, for denne arbeidskraften er det stadig større rift om. Utdanningsinstitusjonene våre bør i større grad justere seg etter hva markedet trenger, og tilby flere kortere spesialiseringsløp som ruster studentene til å gå rett inn i jobb, sier Experis Academy-direktøren.