Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen. Foto: Alf Edgar Andresen

Moderne værvarsling ble til ved Geofysisk institutt i Bergen

Bergensere flest vet at frontene på værkartet ble oppdaget i Bergen, og at det var i denne byen værvarsling ble en vitenskap. Men dette er bare toppen av isfjellet: Også innen havforskning, polarutforskning, klimaforskning og instrumentutvikling har byen vært i ypperste internasjonale divisjon.

Nå lanseres jubileumsboken Calculating the world, som viser Bergens rolle i geofysikkens historie: Både oppturer, gjennombrudd og eventyrlige bragder, ulike syn på hva god vitenskap skal være – og alle forsøkene som feilet eller har blitt glemt. Historien strekker seg fra verdens første professor i meteorologi – en bergenser som også bedrev havforskning – via etableringen av verdens tredje geofysiske institutt i 1917 og NATO-forskningen under den kalde krigen, og like til dagens klimaforskning.

Boken lanseres under et arrangement på Litteraturhuset i Bergen 6. september klokken 20.00.

For presseeksemplar eller kontakt med forfatterne, kontakt Ingrid Krøvel-Velle.

Glenn Jensen Mangerøy

Pressekontakt Markedskonsulent og pressekontakt Samfunnsfag og humanistiske fag. Pressekontakt for alle akademiske utgivelser 97556626

Fagbokforlaget

Vi bryr oss om fag og utdanning, og ønsker å gi ut fagbøker og læremidler som dagens elever, studenter, forskere og ulike yrkesgrupper har behov for. Våre forfattere skriver bøker som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige og praktikermarked. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.

Fagbokforlaget
Kanalveien 51