Med månedens farge "Fløyelsmyk" ønsker vi våren velkommen!

Blogginnlegg -

Månedens farge: Vårlig og vakker syrin

Syrin er i vinden både ute og inne for tiden. Da passer det godt at månedens farge er lilla!

– Pasteller er en stor trend om dagen, og det er særlig lys lilla eller syrin som er populært. Den vakre fargen Fløyelsmyk setter skikkelig fart på vårfølelsen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale Olivia Henningsen.

Lilla-dilla

Ikke rart vi velger denne vakre fargen nå. I noen intense, korte uker blomstrer syrinen, og duften og fargen fyller gatene. Hva med å holde på vårfølelsen og male en vegg eller to i den vakre vårfargen?
Vi ønsker våren velkommen med den delikate og rolige pastelltonen Fløyelsesmyk. Dette er en farge som både oppleves som varm og kald - nesten litt mystisk - og som virkelig bringer våren inn!

Ny vri: Spiler er populært som aldri før. Men hva med å leke litt, bryte opp og gi det stramme og geometriske en egen vri? Mønsteret på veggen lager du fort med noen stendere og godt måleverktøy, og deretter er det bare å male i vei.

Velg en delikat rosa pudret tone til den lyse lilla for virkelig å sette stilen. Blir det litt for sukkersøtt? Tilfør stramme sorte interiørdetaljer for et grafisk og moderne preg.

Ro og hvile: Det er moderne og inspirerende med lilla i spisestuen. Fargene gir ro og hvile, og grønt skaper litt lekenhet. Stolbena er malt i den kjølige fargetonen Havis FR1350, noe som gir en morsom vri. Uttrykket blir litt mer lekent, personlig og ikke fullt så luksuriøst.

Stol: Bena er malt i FR1350 Havis

Lampe: Taklampen er malt i FR1805 Grønn Te

Her ser vi et fargetriangel på den kalde siden av fargesirkelen. Dette er perfekt for en ung og moderne stil.

Skråvegg er malt i FR1815 Slottsgrønn

Bakvegg er malt i FR2005 Fløyelsmyk

Pidestall er malt i FR1143 Blånedslag

Lilla + gult = kult: La oss få komme med et tips! Er det noen komplementær* farger som passer så godt sammen som gult og lilla? Denne vakre dansen mellom det nære og intense gule mot det kjølige og litt mystiske lilla, er en kombinasjon man aldri får nok av!

Sengegavel i fargen. FR2274 Engblomst fra Årets Farge 2022 fargekart.

*Og for fargenerden, så ja. Det er fargeteoretikeren Itten som har disse to som komplementær farger.

Liljer:
Hva med en bukett som gir denne effekten? Rundt påske er det mye hygge i de vakre påskeliljene.

Ton-i-ton: Ton-i-ton er aldri feil. FR1451 Stjernehimmel heter fargen som pryder veggen og stolene ved kjøkkenøya. Nok en gang har vi latt oss fascinere av sorte detaljer. Med sort brytes nemlig det litt sukkersøte.

Rent og pent: Rene, hvite flater passer perfekt til den kjølige lillatonen, og blåklokkene forsterker den sommerfine pastellen.

Moodboard: Finnes det noe så vakkert som blomster som snor seg slik som på dette bildet? Selv om man ikke skal male, kan man jo lage sitt eget hjørne i stuen, og rett og slett ha et moodboard-bord som alltid er klar for nye drømmer. Mal plater, plukk blomster og fyll moodboardet med alt fra eksotiske reisemål til den lille, lilla romantiske drømmen!

Og hvem vet? Kanskje kan drømmen bli til virkelighet en dag?

Har du også fått lilla-dilla? Vi har mange farger å velge mellom, alt fra de dype, berusende fargene til de forsiktige og delikate lilla-gråtonene. Med så mange muligheter bør det være enkelt å finne en tone som er perfekt til ditt rom, enten det er til et bad, soverom eller bare noen stolben.