Vær synlig i mørket

Kun fire av ti bruker refleks. Nå som vi går mørkere tider i vente, er det viktig å huske hvor stor forskjell det faktisk utgjør å bruke refleks.

Uten refleks er man ikke synlig før på omtrent 25 meters hold, men ved å bruke refleks synes man på hele 140 meters hold i trafikken. Her er det mange sekunders forskjell på situasjoner som kan skille mellom en ulykke eller ikke. Risikoen for å bli påkjørt reduseres med 85 prosent ved bruk av refleks. En undersøkelse utført av TNS Kantar i 2017 viser at syv av ti opplyser å bruke refleks, men ved opptellinger viser fakta noe helt annet. Undersøkelsen viser at kun 40 prosent faktisk bruker refleks, og Oslo-beboere scorer nesten lavest i landet med kun 29 prosent.

Familiebedriften Feiring Bruk har flere anlegg rundt om på Østlandet, som medfører omfattende tungtransport i nærhet til tettbebyggelse. For å belyse viktigheten av trafikksikkerhet lanserer selskapet i disse dager kampanjen «Trygg vei». Feiring Bruk vil sette fokus på trafikksikkerhet gjennom opplysning til lokalbefolkningen, utdeling av refleksvester til barnehager og refleksbånd til barn, ungdommer og voksne i nærområdene til Feiring Bruks anlegg.

- Synlighet er noe vi i Feiring er svært opptatt av på våre anlegg, og er noe vi ønsker å kunne bidra med også i lokalsamfunnene vi er en del av. Lastebilene som kjører til og fra våre anlegg har større blindsoner og lengre oppbremsingstid enn andre kjøretøy, noe man som fotgjenger ofte ikke tenker over. Ved å aktivt gjøre seg synlig for føreren, vil man minimere risikoen for ulykker og skumle situasjoner. Vi deler i år ut rundt 4000 refleksbånd og vester. Dersom det er noen som har behov for reflekser til skoler, barnehager eller til husholdningen så er det bare å ta kontakt, opplyser Forretningsutvikler i Feiring Bruk, Knut Harald Ollendorff.

Selv om de fleste vet hvor viktig det er å bruke refleks, så glemmer dessverre mange det. Finn Erik Grønli, politibetjent i Oslo Politidistrikt, seksjon for trafikk- og sjøfart, utdyper om viktigheten av å bruke refleks:

- Jeg anbefaler på det sterkeste at refleks blir brukt. Dette gjør slik at du blir synlig fordi brikken i refleksen reflekterer lys. Det å være synlig betyr å være trygg. Reflekser er ferskvare, og kan etter langtidsbruk bli forringet, derfor et det også viktig å bytte til ny refleks regelmessig. Alle reflekser bør være CE-merket, det betyr at de er godkjent etter europeisk standard. Vi i Oslo politidistrikt pleier å si at en refleks er en liten livredder, og en billig livsforsikring. Foreldre er ofte flinke på å utruste barna sine med refleks, men kan glemme å bruke det selv, det er for dårlig. Vi sier tommel opp til Feiring Bruks reflekskampanje, dette er noe vi støtter fullt ut.

• Bygg, eiendom

Anette Ingand