Ferdpris og gull til Telemark på NM for ungdomsbedrifter!

Christina Apneseth Johnsen og Vibeke Heiberg Ødegård i Chrivi var glade for å få Ferdprisen av John Giverholt, finansdirektør i Ferd.

Chrivi UB fra Skien videregående skole vant den prestisjetunge Ferdprisen for Størst verdiskapingspotensial under NM for Ungdomsbedrifter.

"Produktet har et potensielt stort og internasjonalt marked og klare kostnadsfortrinn i forhold til alternative løsninger. Juryen lot seg spesielt sjarmere av at gründerne så fast har bestemt seg for at dette skal de lykkes med!!", het det blant annet i juryens begrunnelse. Prisen ble delt ut av John Giverholt, finansdirektør i Ferd.

Den fullstendige jurybegrunnelsen, bilder, oversikt over alle vinnerne og kontaktinformasjon til daglige ledere finner du her.

Chrivi UB har som mål å utvikle og selge produkter rettet mot alpinbransjen og annen virksomhet som naturlig går under dette. Hittil har de blant annet utviklet en vannsekk som brukes under testbremsing av stolheiser. , og en One Piece med eget Raulands design. Begge produktene blir produsert i Kina, vannsekkene i Xian og One Piecene i Shenzhen.

NM for Ungdomsbedrifter fikk daglig leder Christina Apneseth Johnsen og økonomiansvarlig Vibeke Heiberg Ødegård i Chrivi UB to dager til å presentere bedriften sin for publikum og dommere. Mesterskapet karakteriseres som «Norges mest kreative, energiske og nyskapende mesterskap». De 70 Ungdomsbedriftene som konkurrerte hadde kvalifisert seg gjennom fylkesvise konkurranser. Det var tre Ungdomsbedrifter fra Telemark som deltok.

- Elevene i Chrivi UB har sett muligheter i seg selv og rundt seg, og gjort noe med dem. Det er dette entreprenørskap handler om. Slike talenter vil være store ressurser for samfunnet, enten de starter egen virksomhet eller som ansatte i private eller offentlige virksomheter, sier Stanley Jacobsen, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Telemark.

Ungt Entreprenørskap har denne uken publisert en undersøkelse som har blitt gjennomført blant årets ungdomsbedriftselever. 51 prosent av respondentene sier de ser for seg at de kommer til å starte bedrift en eller annen gang, enten alene eller i samarbeid med andre. 56 prosent har svart at «Arbeid med Ungdomsbedrift har ført til at jeg vet mer om hva jeg er god til». Les Ungdomsbedriftselever ser muligheter.

• ferdpris
  • nm for ungdomsbedrifter!