Å unngå kjøtt- og melkeprodukter er den største innsatsen du kan gjøre for klimaet

Blogginnlegg -

Å unngå kjøtt og meieriprodukter er den største innsatsen du som privatperson kan gjøre for klimaet. Dette er hovedbudskapet i en nylig studie publisert i tidsskriftet Science.

Ifølge studien, som anses å være den største som er gjort på miljø- og klimapåvirkningen til landbruket, utgjør kjøtt og meieriprodukter kun 18 % av kaloriene vi mennesker får i oss, og 37 % av proteinet.

Til tross for dette utgjør kjøtt- og melkeproduksjon 83 % av jordbruksarealet og står for 60 % av klimautslippene.

Studien viser også at, uten kjøtt- og melkekonsum kunne jordbruksmarken globalt være redusert med over 75%, og fortsatt matet verdens befolkning.

Interessant synes jeg! Dette er også i tråd med Findus sin strategi, hvor vi jobber for å gjøre det lettere å spise grønt i en hektisk hverdag.

Du kan lese hele studien her, og et sammendrag i britiske The Guardian finner du her.

Maria Svantemark
Nordic Sustainability Manager