Findus har den sunneste ferdigmaten!

Findus har den sunneste ferdigmaten!

Fordelen med ferdigretter er at frosne grønnsaker ofte inneholder mer vitaminer og mineraler enn ferske sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius til Dagbladet papirutgave 11. november 2011.

Av 14 ferdigretter testet toppet Findus ferdigretter listen - seks ferdigretter med terningkast 5 eller 6! ”Dette er fantastisk”, sier katergorisjef for ferdigretter Elisabeth Øien og utdyper at Findus de siste årene har hatt et enormt fokus på innholdet i alle sine produkter og derav også ferdigretter.

I Dagbladet sin test ble ferdigrettenes innhold av kalorier, protein, mettet og umettet fett, fiber, og natrium (salt) målt. Mye kalorier, mettet fett og natrium har trukket ned, mens mye protein, fiber og umettet fett har trukket opp.

”Mange tror at all ferdigmat er usunn, men i løpet av de siste åra er det kommet en del bra ferdigretter på markedet”, sier klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius til Dagbladet. ”Så lenge man går for noen av de sunneste rettene, er det ingenting i veien for å velge denne typen ferdigmat innimellom”.

Testens vinnere er følgende produkter:

Terningkast 6: Tikka Masala (Findus):

En av testens vinnere. Godt med protein, ikke for mye mettet fett, og greit med natrium. Kalorier per 100g: 120, protein: 7,5g, karbohydrater: 14g, sukker: 2g, fiber: 2g, mettet fett: 1,4g, umettet fett: 2,1g, natrium: 0,3.

Terningkast 6: Oppdag Verden Mexican (Findus):

Lite kalorier, bra med protein og lite mettet fett. Kalorier per 100g: 97, protein: 8g, karbohydrater: 13g, sukker: 1,6g, fiber: 1,7g, mettet fett: 0,3g, umettet fett: 0,4g, natrium: 0,3.

Terningkast 6: Pastakjøkkenet kylling og pasta (Findus):

En av testens vinnere. Greit med kalorier og lite mettet fett. Greit med natrium. Kalorier per 100g: 100, protein: 6,5g, karbohydrater: 13g, sukker: 2,5g, fiber: 1,5g, mettet fett: 0,3g, umettet fett: 1,7g, natrium: 0,3.

Terningkast 6: Hvitløkskylling (Findus):

Lite kalorier, greit med protein og fiber. Testens laveste innhold av mettet fett. Kalorier per 100g: 100, protein: 7g, karbohydrater: 14g, sukker: 2g, fiber: 2g, mettet fett: 0,2g, umettet fett: 0,8g, natrium: 0,4.

Terningkast 6: Chicken Curry (Findus):

En av testens vinnere. Relativt lite kalorier, greit med protein, ikke for mye mettet fett og testens laveste innhold av natrium. Kalorier per 100g: 110, protein: 7g, karbohydrater: 13g, sukker: 1,5g, fiber: 1,5g, mettet fett: 1,1g, umettet fett: 2,9g, natrium: 0,2.

Terningkast 5: Päella (Findus):

Ikke så mye kalorier, helt greit med protein, lite mettet fett. Kalorier per 110g: 120, protein: 6,5g, karbohydrater: 17g, sukker: 0,9g, fiber: 0,9g, mettet fett: 0,4g, umettet fett: 1,1g, natrium: 0,4.

Kilde: Dagbladet papirutgave 11. november 2011.

Hvis dere ønsker mer informasjon, vennligst kontakt:

Kjersti Løken

Markedsdirektør

P.B 423

1373 Asker

E-post: kjersti.loken@no.findus.com

Findus Norge AS er landets ledende næringsmiddelselskap innen dypfryst mat. Sortimentet består av dypfryst fisk, ferdigretter, grønnsaker, wok, poteter, kaker, juice og bær.

For mer informasjon besøk www.findus.no