​Egendesignede skåler - Inspirert

​Egendesignede skåler - Inspirert

Alle kan designe og skulptere disse enkle og vakre skålene i betong. Materialet er ikke bare lett å arbeide med, men gir deg også store muligheter til å sette ditt eget preg på produktet. Lag for eksempel en stor skål til å ha frukt i, eller en mindre til praliner. Skålene fungerer selvsagt også utmerket som pynt, og de kan utformes som lysestaker. Lag det du har lyst til, det viktigste er at du har det moro og sitter igjen med noe du kan pynte opp med, eller en tidløs gave å gi bort.

Finja har utviklet en inspirasjonsbeskrivelse for å skulptere skåler i betong. Beskrivelsen inneholder alt du trenger å vite og anskaffe, fra ballong til ferdig produkt.

Hva inspirerer deg?

Prøv deg frem med ulike fargepigmenter i betongen, eller mal skålene. For å få en spennende struktur i overflaten kan du prøve deg frem med en heklet duk eller et rabarbrablad, som du presser mot betongen. Det er bare fantasien som setter grensene for det endelige resultatet.

– Å prøve å skape betongskåler er en fin måte for de som ønsker å bli kjent med materialet og begynne å bruke det i sitt inspirasjonsprosjekt. Det er ganske enkelt, både når det gjelder tilnærminger og tidsaspekter, sier Veronica Jensen hos Finja.

Finja er et svensk familieselskap som ble grunnlagt i 1957, og er i dag et av landets ledende innen betongbransjen. Virksomheten omfatter alt fra konstruksjonsløsninger for murt og pusset bygging til sand, spesialmørtel og prefabrikerte totalløsninger for boliger, kontorer, industri og landbruk. I dag sysselsetter Finja nærmere 800 personer og har et omsetningsmål på to milliarder kroner.