Nå presenterer Finja sin bærekraftsrapport for 2022

Finja har fortsatt sine store investeringer i 2022, for å drive bærekraftsarbeidet fremover

Nå presenterer Finja sin bærekraftsrapport for 2022, der selskapet har fortsatt arbeidet for bærekraftig bygging. En av de store gjennombruddene i året er lanseringen av det første produktet i serien med innbygd karbonvask, i form av biokull. Det aktuelle produktet, Murblokk Bas ECO, har opptil 50% lavere GWP* (Global Warming Potential). Dens permanente karbonsluk varer hele produktets levetid, på minst 100 år, takket være at karbonatomene hindres fra å reagere med oksygen og dermed omdannes til karbondioksid. I 2023 har Finja lansert flere produkter i biokullserien som også er en del av selskapets klimapositive ECO-linje.

For å enkelt beregne sitt klimaavtrykk har selskapet lansert en karbondioksidberegner til alle produktene i ECO-linjen. Verktøyet beregner hvor mye karbondioksid som spares ved å velge et produkt i ECO-linjen sammenlignet med tilsvarende produkt i det vanlige sortimentet.

I løpet av 2022 ble Finjas nye tørrblandingsanlegg i Hässleholm satt i drift, der selskapet kan fortsette arbeidet med å erstatte naturgrus med knust fjell i produktene. En stor investering ble gjort for å beskytte de viktige rullesteinsryggene og grunnvannet.

I løpet av året har Finja Betong optimalisert bruken av plast, noe som har resultert i at forbruket av palleemballasjeplast er redusert med 15%. I tillegg har 6 nye produkter fått ny emballasje i form av plastsekk. Plastsekkerne er slitesterke, fuktsikre og 100% resirkulerbare og dobler holdbarheten til produktet.

Det jobbes kontinuerlig med å redusere mengden avfall, og i 2022 kunne 52% av avfallet resirkuleres som materialgjenvinning. 47% ble brukt til energigjenvinning. Bare 0,78% ble deponert. Dette gir god klimanytte og bidrar til å redusere CO2e-utslippene med 227 tonn.

En annen viktig innsats er at Finja har redusert CO2-utslippene med 7% per kilometer for leverte bestillinger. I tillegg har selskapet siden 2007 spart mer enn 68 000 containere, tilsvarende over 3 200 tonn CO2, gjennom byggebransjens retursystem for byggepaller.

Hos oss i Finja finnes et langsiktig bærekraftsarbeid som omfatter miljømessige, sosiale og økonomiske aspekter. Finja følger ILO:s kjernekonvensjoner og FN:s Global Compact.

* Den potensielle klimapåvirkningen, fra råvaren tas fra naturen til det ferdige produktet er klart til å leveres. Modul A1-A3 (ISO14025:2010) og indikator GWP-total (EN 15804+A2).