Unik film – Lær deg å forme i betong

Lenge har elever i barneskolen hatt bilder på planen, men nå har Nosaby skole i Kristianstad, i samarbeid med Finjas, tatt steget til skulptur - og dette i betong, et materiale som har blitt brukt mye av blant annet designere, dekoratører og artister.

Prosjektet ble dokumentert og blir nå lansert i form av en inspirerende instruksjonsvideo rettet mot å gjennom en klar trinnvis veiledning få flere folk til å føle seg trygge og motiverte til å våge å prøve.

- Nosaby skoles interesse for betong er stor, og vi ønsker å jobbe med materialet ettersom det blir stadig mer populært. Vi ønsker selvsagt også å inspirere andre lærere til å tenke nytt ved å vise at det er mulig å arbeide med betong i skolen, sier kunstlærer Marko Määttä.

I løpet av høsten har alle elevene i 4-9-klasse på foto-/ og formgivningslinja blitt kjent med materialet og laget sine egne betongskulpturer under veiledning av kunstneren Jackie Persson, som også er frontfigur i filmen. Med sin kompetanse og karisma guider hun seeren gjennom ulike stadier.

- Engasjement og interessen barna viste var stor, og det er mitt håp at filmen vekker nysgjerrighet samtidig som at vi bidrar til den kunnskapen som trengs. Det er utrolig hvor mye Finja bidrar til å introdusere betong for barn og unge, og la dem teste materialet, sa Jackie Persson.

Filmen, som du finner på Finjas Youtube-kanal, er ca 20 minutter lang og inneholder alt fra presentasjon av verktøy, metoder og detaljerte instruksjoner til intervjuer, tips og inspirasjon. Selvfølgelig byr den også på før- og etterbilder.

- Betong er allestedsnærværende i vårt daglige liv, og bør være en naturlig del av undervisningen, noe vi viser i filmen, sier Veronica Jensen hos Finja.

Finja er en ekspansiv svensk familiebedrift som ble grunnlagt i 1957 og har ca. 650 ansatte og en årlig omsetning på over 1,5 milliarder kroner. Selskapet er godt kjent i byggebransjen og utvikler, produserer og leverer betong i sin mest raffinerte form. Finja har flere enheter; Oslo, Borensberg, Bollebygd, Göteborg, Habo, Hultsfred, Hässleholm, Katrineholm, Strängnäs, Upplands Väsby, Vara og Östra Grevie.