Finnair beste selskapet i Nord-Europa

Nå har 18 millioner reisende fra mer enn 100 land stemt på over 200 flyselskaper etter 38 ulike kriterier, blant annet: innsjekking, setekomfort, hygiene ombord og service. For Finnairs del gikk det meget bra. Beste selskapet i Nord-Europa. Prisen: World Travel 2011 "Best Airline, Northern Europe category".

Det viser resultatet fra den globale undersøkelsen som verdens største uavhengige forbrukernettsted for fly – Skytrax World Airline Survey – har foretatt. Finnairs Norgessjef, Kenneth Gillberg, sier dette:
– Det er gledelig at så mange har stemt frem Finnair til Nordens beste. Jeg tror vi tar mange poeng på vår moderne flypark som har en gjennomsnittsalder på 4,5 år. De reisende får også den korteste, raskeste og mest klimasmarte veien fra Nord- Europa til Asia. Helsinki flyplass får også indirekte poeng som smidig gateway mellom Europa og Asia. Vi ser prisen som et bevis på at vi er et høyt rangert kvalitetsselskap. Men selvfølgelig kan vi bli enda bedre.

Finnair + Flybe= Flybe Nordic

2011 07 04 Finnair kjøper opp Finnish Commuter Airlines (FCA) sammen med det engelske flyselskapet Flybe. Finnish Commuter Airlines eies nå av Finncomm. Kjøpesummen er 25 millioner euro. Finnair kjøper samtidig flyene som FCA benytter. Finnair og Flybe grunnlegger et nytt selskap som heter Flybe Nordic. Finnair eier 40 prosent av selskapet og Flybe eier 60 prosent. Målet er at Flybe Nordic skal bli Skandinavias og Baltkums ledende flyselskap som spesialiserer seg på regional trafikk.

Nå er Helsinki flyplass blitt enda bedre

Nå er renoveringen av Schengenområdet i Terminal 2 på Helsinki flyplass nesten fullført. Arbeidet har tatt ett og et halvt år og kostet noen millioner euro. Resultat: Flyplassen er blitt enda mer kundevennlig og befester ytterligere sin stilling som en av Europas beste.
Den store nyheten er Café Tori med plass til 250 sittende gjester, og er størst i sitt slag på Helsinki flyplass. Senere i år får kafeen konkurranse av Starbucks som åpner sin første kafé i Finland - nettopp på flyplassen.
Finnair har også åpnet åtte nye Business Priority innsjekkingsskranker i andre etasje til venstre i Terminal 2, i direkte tilknytning til en ny prioritert kø til sikkerhetskontrollen. Finnairs nåværende lounge overfor gatene 32 til 40 skal bygges ut til det dobbelte i 2012, med helt ny design. En nyhet er at loungen kompletteres med en eksklusiv avdeling for Finnairs platina- og gullkortinnehavere.
Den nye automatiske passkontrollen til Finnairs interkontinentale ruter har økt med enda et anlegg for ankommende passasjerer. Fra tidligere er en stasjon i bruk for avreisende. Kontrollen tar kun 25 sekunder. Bruk den!

Finnair fornyer vinlisten på Business Class

Finnair har vunnet flere fine priser for sine viner ombord i Business Class. Alt fra "Best Celler of the Year in the sky" til enkeltpriser for forskjellige vinsorter. Nå har de nye vinene blitt lastet ombord og den fullspekkede vinlisten har kommet fra trykkeriet.
Som vanlig topper Finnairs eget vinorakel, Magnus Hannukainen, med Joseph Perrier Cuvée Royal Brut Vintage 2000. En champagne i toppklasse.
Chartron & Trebuchet leverer den hvite Bourgogne Rully 1Er Cru. Hundre prosent Chardonnay. Italienske Lahn står for Sauvignon Blanc denne gangen. Lahn Sauvignon Blanc 2010, DOC Alto Adige.
De to røde vinene kommer fra Frankrike og Italia. Prieur de Meyney 2003. En klassisk vin fra toppdistriktet Saint Estèphe i Bordeaux. Firmaet Frescobali ligger bak den røde sangiovesebaserte Montesodi Chianti Rufina Riserva 2006.
Portvin er den perfekte vinen til ost. Nieport Colheta 1995 det ultimate valget.
Sauternes er den perfekte dessertvinen. Château Doisy-Vedrine 2005 en av de beste

• Flytrafikk

Kenneth Gillberg