Fra Kirkegata i Haugesund til Nasjonalmuseet

Fra Kirkegata i Haugesund til Nasjonalmuseet

Hele 3 verk fra Formbar Glassverksted i Haugesund er plukket ut til Nasjonalmuseets årsutstilling for kunsthåndverkere som åpner torsdag 19. oktober.

Stor anerkjennelse for Formbar Glassverksted
Formbar Glassverksted ble etablert i 2017 av glasskunstnerne Julie Shirani Kausland, Eirin Bjørsland Hansen og Kirsten Vikingstad Hermansson, med et ønske om å tilby glasskunst av høy kvalitet fra verkstedet i Haugesund.

Eirin Bjørsland Hansen på Formbar Glassverksted. Foto: Karin Forslund

På kort tid har de etablert seg som et anerkjent glassverksted, og knyttet til seg flere dyktige glasskunstnere fra både inn- og utland. Kanskje den største bekreftelsen så langt fikk de med beskjeden om at hele 3 kunstverk fra Formbar blir en del av Nasjonalmuseets årsutstilling for kunsthåndverkere. Det er kunstnerne Kirsten Vikingstad Hermansson, Eirin Bjørsland Hansen og Karin Forslund som stiller med et kunstverk hver.

- Av 2000 innsendte bidrag er 64 arbeider plukket ut. At hele tre av disse kommer fra Formbar Glassverksted i Haugesund er ikke annet en fantastisk gøy, sier Eirin Bjørsland Hansen.

Kirsten Vikingstad Hermansson i arbeid. Foto: Peter Hermansson

Glasskunst av høy kvalitet og med særegenhet
Formbar Glassverksted har sitt kombinerte verksted og utsalgssted i Kirkegata i Haugesund. Her kan du oppleve glassblåsing på nært hold, samtidig som du kan handle de fantastiske produktene som lages her. Kunsten som produseres hos Formbar er alt fra store installasjoner på bestilling, til mindre brukskunst - men felles for dem alle er høy kvalitet og særegenhet. For mange er blant annet den årlige glassnissen, som får nytt navn og tema hvert år, blitt et yndet samleobjekt.

Kunstnerne hos Formbar både designer og produserer sine egne produkter, og henter mye inspirasjon fra de vakre og kontrastfylte omgivelsene på Haugalandet.

- Det betyr enormt mye å få denne typen nasjonal anerkjennelse for oss. Det gir oss ekstra motivasjon og drivkraft til å utforske og utvikle kunsten vår videre, avslutter Eirin Bjørsland Hansen.

Kontaktinformasjon:
Formbar Glassverksted v/ Eirin Bjørsland Hansen
E-post: hello@formbar.no

Destinasjon Haugesund & Haugalandet AS (Visit Haugesund) er reisemålsselskapet for Haugesundsregionen. I tettsamspill med næringen selv, koordinerer vi det nasjonale- og internasjonale markedsarbeidet på ferie- og fritidsmarkedet og kurs- og konferansemarkedet. Selskapet skal posisjonere Haugesundregionen som tilbyder av store natur- og kulturopplevelser bygget på Fjord- og Vikingbegrepene, formidlet med høy servicegrad og personlig engasjement.

Fjord Norge AS (Fjord Norway) er landsdelsselskapet for de tre Vestlandsfylkene, og det offisielle turistrådet for Vestlandet. Selskapet har hovedansvaret for den internasjonale markedsføringen av Vestlandet (Fjord Norge-regionen) innenfor ferie- og fritidssegmentet i norsk reiseliv.

Mer bilde- og video finnes i vår Image Shop.

Ingun Solberg Harloff

Pressekontakt Director Marketing and Sales +4741549461 visithaugesund.no