Åkrasanden på Karmøy i Rogaland

Karmøy-strendene får igjen det høythengende miljømerket Blått Flagg!

To av Karmøys vakre strender, Åkrasanden og Sandvesanden, har nok en gang blitt tildelt det prestisjefylte miljømerket Blått Flagg. Dette er et internasjonalt kvalitetsstempel som viser at strandene oppfyller høye standarder for både vannkvalitet, sikkerhet og bærekraft. Utdeling av Blått Flagg skjer i regi av Foundation for Environmental Education (FEE), som hvert år tildeler merket til 5 000 strender over hele verden.

Åkrasanden ble tildelt Rogalands første Blått Flagg allerede i 2015 og har beholdt merket siden, mens Sandvesanden nå blir miljømerket for andre gang. Dette viser at Karmøy kommune og Friluftsrådet Vest tar ansvar for miljøet og tenker bærekraft. Miljømerket må søkes på nytt hvert år, og strendene må oppfylle en rekke strenge krav for å beholde det.

Bilde: Sandvesanden, Visit Haugesund

Blått Flagg-sertifiserte strender er en eksklusiv klubb å være del av, og gjestene kan føle seg trygge på at omgivelsene og driften av stranden er ivaretatt på best mulig måte. - For å opprettholde sertifiseringen må strendene gjennomføre jevnlige vannprøver og oppfylle kravene til livrednings- og førstehjelpsutstyr, rene toaletter og informasjonstavler, sier daglig leder i Friluftsrådet Vest, Oddvin Øvernes.

Camilla Vandvik, reiselivsrådgiver i Karmøy kommune, understreker at tildelingen av Blått Flagg er en viktig anerkjennelse av arbeidet med å øke bevissthet og respekt for det lokale miljøet og å fremme bærekraftig rekreasjon og turisme i området.

For å markere sesongåpningen og feire tildelingen, vil det bli arrangert en strandfest søndag 4. juni med varierte aktiviteter for store og små.

Bilde: Åkrasanden, Karmøy kommune

Besøkende fra fjern og nær kan nyte det turkise havet og den kritthvite sanden på Karmøys vakre strender gjennom hele året. Blått Flagg-merket viser at disse strendene er blant de beste i verden, og at gjestene kan føle seg trygge og ivaretatt.

Kontaktinformasjon:

Friluftsrådet Vest

Oddvin Øvernes
oddvin@frivest.no
Tlf 52 77 48 33 / 456 32 657

Karmøy Kommune

Camilla Vandvik
cva@karmoy.kommune.no
Tlf 52 85 73 49 / 908 70 371

Regions

Fjord Norge AS er landsdelsselskapet for de tre Vestlandsfylkene og offisielle turistrådet for Vestlandet. Selskapet har hovedansvaret for den internasjonale markedsføringen av Vestlandet inne for ferie- og fritidssegmentet.

Fjord Norge AS eies av nærmere 200 reiselivsbedrifter i landsdelen, inkludert de tre fylkeskommunene på Vestlandet.

Mer bilde- og video substantiv finnes  siden .

Ingun Solberg Harloff

Pressekontakt Director Marketing and Sales +4741549461 visithaugesund.no

Det offisielle landsdelsselskapet for Vestlandet

Fjord Norge AS (Fjord Norway) er landsdelsselskapet for de tre Vestlandsfylkene, og det offisielle turistrådet for Vestlandet. Selskapet har hovedansvaret for den internasjonale markedsføringen av Vestlandet (Fjord Norge-regionen) innenfor ferie- og fritidssegmentet i norsk reiseliv. Fjord Norge AS skal gjennom målrettet internasjonal markedsføring, presse- og pr-arbeid og markedsbearbeidelse bidra til økt turisttrafikk, helsårsturisme og økt lønnsomhet for reiselivet i landsdelen.

Fjord Norges visjon er "Å VISE VERDEN FJORDENE" ved å være det mest profesjonelle og slagkraftige regionale destinasjonsselskapet i Europa. Selskapet skal posisjonere Fjord Norge regionen som verdens mest attraktive destinasjon for natur- og opplevelsesferier.

Fjord Norge AS eies av nærmere 200 reiselivsbedrifter i landsdelen, samt de fire fylkeskommunene på Vestlandet.

Fjord Norge AS
Nordre Nøstekaien 1