Hiernagla Brenner i Sveio. Foto: Hiernagla Brenneri.

Whisky i verdensklasse fra Sveio?

Hiernagla Brenneri i Sveio har nettopp sluppet sin første whisky, Ravnafloke. På tross av sin unge alder har den lokale whiskyen allerede høstet lovord fra flere hold!

Fra de skotske øyer til det norske Vestland

De hadde kanskje ikke turt å forestille seg, vennegjengen som på seiltur i Skottland fant ut at de skulle starte sitt eget brenneri, at de skulle treffe så godt på første forsøk. For vi må skru tiden noen år tilbake, nærmere bestemt 2013. Det er her historien om Hiernagla Brenneri starter, på en seiltur i de skotske farvann. Omgitt av gamle slott og vakker natur, som er forvekslende lik vår egen værharde natur på Vestlandet, begynte spørsmålene å melde seg. Hva er det egentlig som er så forskjellig fra oss nordmenn og skottene når det gjelder gode forhold for whiskyproduksjon? Hvorfor kan vi ikke lage whisky hjemme i Sveio også? Dermed ble drømmen om verdens beste whisky født. Fire venner på seiltur ble fem år senere eiere av et nyetablert brenneri i Sveio, ca. 10 minutter nord for Haugesund.

Foto: Hiernagla Brenneri

Ravnafloke - den første whisky i en serie på fem

Nylig lanserte Hiernagla Brenneri sin whisky “Ravnafloke” som tross sin unge alder, høster både gode anmeldelser og lovord blant whiskykjennere. Whiskyen, som er den første i en serie på fem, har fått sitt navn fra en historisk personlighet med lokal tilknytning. Ravnafloke var kallenavnet til Floki Vilgerdsson som kom fra Sveio, han seilte ut og oppdaget Island omkring år 870.

- Lanseringen har gått over all forventning. At over 600 flasker ble revet bort de tre første dagene er stort for et småskala brenneri fra Sveio. Fremover ønsker vi å slippe noen begrensede opplag hvert halvår, mens vi venter på at whiskyen får lenger modningstid, sier Reidar Horneland, daglig leder og eier hos Hiernagla Brenneri.

Oslo Whisky Festival. Foto: Hiernagla Brenneri

Whisky i verdensklasse?

Det tar tid å lage god whisky, og tålmodighet er kanskje den viktigste ingrediensen. Når Hiernagla nå slapp Ravnafloke, som med sine 3,5 år er en ung whisky, hadde de ikke turt å håpe på så mye god omtale. VG trillet terningkast 6, hos whiskeysaga.com fikk Ravnafloke 87/100 poeng noe som er svært høyt for en så ung whisky, og på Oslo Whiskyfestival ble Ravnafloke stemt frem til “best i festival” av publikum, det vil si best av alle whiskyene fra alle land bortsett fra Skottland.

- Å få sekser i VG, kun ett poeng bak den beste nordiske whiskyen, er helt fantastisk. Når vi i tillegg kan legge til at whiskeysaga.com avslutter anmeldelsen sin med “An impressive debut, showcasing true craftmanship” gir det oss en bekreftelse på at vi gjør noe riktig, avslutter Horneland.

Det lille brenneriet i Sveio har høstet lovord tidligere - de har nemlig en verdensmester på cv'en fra før! Deres Gin Værbitt Skogsbær fikk i 2022 dobbelt gull i «The San Francisco World Spirits Competition 2022». Så da er det kanskje ikke så rart at vi venter i spenning på fortsettelsen. Hvor skal denne reisen, som startet i de skotske farvann, ende? Får vi enda en verdensmester fra Sveio?

For mer informasjon om Hiernagla Brenneri:
Reidar Horneland v/ Hiernagla Brenneri
E-post: reidar@hiernagla.no

Destinasjon Haugesund & Haugalandet AS (Visit Haugesund) er reisemålsselskapet for Haugesundsregionen. I tettsamspill med næringen selv, koordinerer vi det nasjonale- og internasjonale markedsarbeidet på ferie- og fritidsmarkedet og kurs- og konferansemarkedet. Selskapet skal posisjonere Haugesundregionen som tilbyder av store natur- og kulturopplevelser bygget på Fjord- og Vikingbegrepene, formidlet med høy servicegrad og personlig engasjement.

Fjord Norge AS (Fjord Norway) er landsdelsselskapet for de tre Vestlandsfylkene, og det offisielle turistrådet for Vestlandet. Selskapet har hovedansvaret for den internasjonale markedsføringen av Vestlandet (Fjord Norge-regionen) innenfor ferie- og fritidssegmentet i norsk reiseliv. Fjord Norge AS eies av nærmere 200 reiselivsbedrifter i landsdelen, inkludert de tre fylkeskommunene på Vestlandet. Mer bilde- og video finnes i vår Image Shop.

Ingun Solberg Harloff

Pressekontakt Director Marketing and Sales +4741549461 visithaugesund.no