Fjordland blir grønnere

Fjordland blir grønnere

Nå blir det enda mer grønnsaker i Fjordlands ferdigmiddager. Med utgangspunkt i et stort forskningsprosjekt, har Fjordland som mål å utvikle nye, spennende retter med flere, bedre og nye sorter norske grønnsaker.

Fjordlands middagstallerkener blir grønnere framover. Gjennom forskningsprosjektet  NorGrønnSousVide vil Fjordland finne frem til nye og optimale sorter grønnsaker til nye, spennende og smakfulle ferdigmiddager. I tillegg skal Fjordland øke grønnsaksandelen i middagsrettene.

– Grønnsaker er ikke bare viktig med tanke på sunnhet og helse, grønnsaker er godt og gjør  middagen spennende, sier Øivind Fosvold, kokk i Fjordland og leder for prosjektet. Selve forskningen er blitt ledet av seniorforsker Gunnar Bengtsson ved Nofima på Ås.

– Når vi lager nye retter er det en betingelse at råvarene vi bruker skal bli like smakfulle og  næringsrike som når man tilbereder de samme råvarene hjemme på eget kjøkken, forteller Øivind Fosvold.

– Forskjellen på hjemmelaget mat og Fjordlands retter er først og fremst at Fjordland ikke koker maten i en kjele, men bruker en metode som heter sous vide. Vi legger råvarene i poser og varmebehandler dem skånsomt i vann og damp. På den måten bevarer vi den gode smaken, og alle næringsstoffene ivaretas enda bedre enn når man koker i kjele hjemme. De norske rotgrønnsakene blir veldig bra når de tilberedes med sous vide-metoden. Gulrøtter, purre, hvitkål og kålrot er blant de norske grønnsakene Fjordland bruker i dag. Vi jobber nå med å finne frem til nye sorter som kan bli minst like gode, forteller Øivind Fosvold.

Kvaliteten på eksisterende grønnsaker skal også økes. I mange av Fjordlands middager er den tradisjonelle måten å koke grønnsaker på fulgt. I det moderne kjøkken går utviklingen fra godt kokt til fastere grønnsaker og fokus på frisk farge. – Du kan dermed også se frem til en forbedring av dagens grønnsaker, forteller Øivind Fosvold.

Forskningsprosjektet har involvert alle ledd, fra leverandør av frø, til bonde og høsting av  grønnsakene, og til slutt produksjon av ferdige retter.

Ved siden av Fjordland og Nofima deltar Fjordkjøkken, Findus Norge og NORGRO. Prosjektet finansieres av Forskningsrådet og med egeninnsats av de deltagende bedriftene.

– Flere av forsøkene har gitt gode resultater. Vi er derfor overbevist om at det snart vil komme nye spennende retter fra oss, avslutter Øivind Fosvold.

Fakta

• Fjordland er prosjekteier og Øivind Fosvold, kokk i Fjordland, er prosjektleder
  • Seniorforsker Gunnar Bengtsson ved matforskningsinstituttet Nofima leder forskningen
  • Prosjektdeltakere: Fjordland, Fjordkjøkken, Findus Norge, NORGRO, Nofima
  • Prosjektet finansieres av Forskningsrådet og med egeninnsats av de deltagende bedriftene
  • Prosjektet har gått over tre år og avsluttes i juni 2014

Kategorier

Fjordlands misjon er å gi deg gode måltidsopplevelser som gjør dagen både enklere og bedre.

Fjordland

Pressekontakt 22974900

Gode måltidsopplevelser

Ved å tilby ferdiglagde måltider og komponenter til måltider er vårt mål å forenkle hverdagen til det norske folk. Vi bruker vår unike kombinasjon av markedsforståelse og kunnskap om kokkefag og matindustri til å lage produkter som er velsmakende, enkle og skikkelige.

Men maten vår er ikke bare rask og enkel. Vi gjør alt vi kan for at den også er velsmakende og skikkelig, at den er ernæringsmessig godt sammensatt med gode råvarer, og er bærekraftig.

Vi mener at maten vår er det beste du kan velge når du vil ha noe raskt og enkelt og derfor er vår visjon «Vi får Norge til å spise bedre».

Fjordland
Brynsengveien 10