Expandat - en ny måte å produsere kraftfôr!

Expandat - en ny måte å produsere kraftfôr!

FKRA er først i Norge med å tilby expandat kraftfor. Vi har det siste året jobbet med planlegging og innstallering av ny produksjonslinje på Kvalaberg, en investering på 50 millioner kroner.

Tekst: Daniel Vignes Foto: Anne Linn Olsen

Historisk sett har kraftfôr vært produsert med en pelletert struktur.Det vilanserer nå er et kraftfor som kalles expandat. Dette er et produkt som gir oss mulighet til å produsere et fôr med en grovere indre struktur enn hva pellets gir. Denne strukturen har mange fordeler, noen eksempler er:

• Bedre magehelse, som forebygger magesår hos gris
  • Expandat er lettoppløselig i vann
  • Fungerer godt i AirFeed fôringsanlegg i tillegg til våtfôringsanlegg
  • Expandat kan også brukes i tørrfôringsanlegg

Vi har kjørt feltforsøk ute i besetninger siden september, med gode tilbakemeldinger der flere av fordelene allerede viser godt igjen.

I denne filmen deler Håvard Nevland sine erfaringer med bruk av expandat til sine griser.

Vekt

Expandat kan sammenliknes med popcorn, det blåses opp, noe som er viktig å huske på når bestillingen legges inn. Bestiller du like mye som vanlig, får du ikke plass i tanken.

Pellets (tonn) 3 6 9 12 15 18 21 24 27 30
Expandat (tonn) 2,5 5 7,5 10 12,5 15 17,5 20 22,5 25

Expandat til gris

Den grove indre strukturen i expandat gir bedre magehelse hos gris og virker dermed

forebyggende på magesår. Tester viser at dyra har god appetitt på dette fôret, noe som gir et godt fôropptak og trivelige dyr.

Bestilling

Det vil være faste utkjøringsdager for expandat. Format Purke X og Format Stjerne 130 X leveres tirsdager, mens Format Laktasjon X og Format Flex 120 X levers torsdager. Et eksempel; for å motta Format Purke X på tirsdag er bestillingsfristen mandag klokken 12.00. Tilsvarende er bestillingsfristen på for eks. Format Laktasjon X på onsdager før klokken 12.00. Bestillinger etter fristen vil leveres påfølgende uke, eller en erstatningsvare vil bli tilbydd. For å oppnå bestillingsrabatt gjelder vanlige betingelser.

Kontakt oss

Ta kontakt med en av våre salgskonsulenter for å få mer informasjon og muligheten til å teste fremtidens kraftfôr.

Borghild Njærheim Barstad

Pressekontakt Fagleder svin 41312160