Stig Fagerli, planlegger ved teknisk vedlikehold hos Felleskjøpet Rogaland Agder

Bærekraftig satsing: Bambusdeler på vei inn i fôrindustrien!

En telefon fra FKRAs Stig Fagerli til Cimbria, en av verdens ledende leverandører av fôr- og matproduksjonsutstyr, kan få betydning ikke bare for FKRAs fremtidige produksjonslinjer, men for produksjonen av fôr- og matmel verden over.

Cimbria var ikke sene om å snu seg rundt da FKRAs Stig Fagerli i juni henvendte seg til salgssjefen i Danmark med ideen om å benytte slitedeler i organisk materiale istedenfor plast.

Reduksjon av mikroplast–Jeg hadde fått med meg et par dokumentarprogram om de katastrofale følgene av mikroplast og plastforurensning, noe som gjorde inntrykk. Da vi begynte å planlegge den nye produksjonslinja på fabrikken på Kvalaberg var jeg derfor spesielt opptatt av å finne erstattere for slitedelene i plast. Kunne disse erstattes med deler i organisk materiale?

Spørsmålet stilte han til salgssjefen i Cimbria i juni i år. Allerede én måned etter kom svaret: «Vi kan produsere delene i bambus.»

Eik fra 50-talletFagerli som er vant med å tenke nytt og jakte nye løsninger er ikke ukjent med bruken av tre i industrisammenheng.

–Den eldste maskinen vår, som er fra 50-tallet, har slitedeler i eik som fortsatt funker, sier han og legger til at FKRA jobber for å kunne tilby en så bærekraftig produksjon som mulig.

–Vi har blant annet gradvis gått bort fra mottak av flytende varer i plastcontainere og valgt bulk istedenfor. Slik unngår vi engangsemballasje.

Å erstatte plastdelene i produksjonslinjen med bambus, blir et ytterligere tiltak for miljø og bærekraft.

–Ingen i verden har så langt prøvd å sette inn bambusdeler i produksjonslinjer som disse før nå. Vi har derfor ingen holdbarhetsreferanser, men sammenlikner det med erfaringen vi har med transportutstyret fra 50-tallet som fremdeles er i drift. Her har fortsatt noen av transportørene styreskinner i eik og slikkere i lær fra maskinen første gang ble satt inn. De har altså vart i snart 70 år, mens plast slites og bør byttes ut etter ti års bruk, oppgir Fagerli.

Et reelt alternativDa plastikken gradvis tok overhånd utover 60- og 70-tallet, ble de organiske alternativene skjøvet utover sidelinjen. De siste årene har imidlertid produksjonen av bambus som kryssfiner tatt av, noe som gjør at det til et reelt alternativ også prismessig.

–Det er på tide at vi gjør en endring i bruken av plast der det finnes minst like gode alternativer i organisk materiale. Vi har stor tro på bambusen, sier Fagerli som ser fram til installering og som ikke er i tvil om at dette fort kan bli framtiden for flere produksjonslinjer i forindustrien.

Om Cimbria

• En av verdens ledende aktører innen produksjonsteknologi, maskiner og anlegg for tørking, framstilling og lagring av frø og korn til mat- og fôrindustri verden over.
  • Antall ansatte: 900
  • Antall produksjonsenheter: 18, de største i Danmark, Østerrike, Italia og Tsjekkia
  • Antall partnere: 45
  • Etableringsår: Danmark i 1947
  • Årsomsetning: 175 mill USD, det vil si rundt 1,56 mrd nkr
  • Er kjøpt opp og eies nå av amerikanske AGCO

Om bambus

• Bambus er et karbonnøytralt materiale som lagrer CO2.
  • Å produsere slitedeler i bambus forårsaker ikke store CO2-utslipp.
  • Bambus er ikke dyrere å fremstille enn plasten som benyttes i dagens slitedeler.
  • Bambus er en gressart, og ikke et treslag
  • Bambus er 30 prosent hardere enn eik.
  • Bambus vokser 100 ganger raskere enn eik.
  • Er langt bedre på brannsikkerhet enn plast.

Felleskjøpet Rogaland Agder er en samvirkebedrift eid av 8000 bønder. Vi er en spydspiss i utviklingen av landbruket, og er en klar markedsleder på flere av våre forretningsområder.

- En lønnsom partner siden 1899!

Aasne Aasland

Markedssjef, landbruk 90762712