Kraftfôrfabrikken på Kvalaberg i Stavanger, Rogaland.

Positivt resultat i et turbulent år

Året 2023 var krevende med tanke på handel, produksjon og forutsigbarhet. Høye råvarepriser og energipriser førte til høyt prisnivå på varer og tjenester for landbruket og for samfunnet generelt. En svak norsk krone forsterket dette ytterligere. Sentralbankene har ført en offensiv rentepolitikk og kapitalkostnadene har skutt i været i løpet av året.

Felleskjøpet Rogaland Agder økte driftsinntektene med 195 mill.kr og fikk et driftsresultat på 92,1 mill. kr. og et resultat før skatt på 55,7 mill. kr.

Selskapet hadde et godt salgsår innenfor en rekke av forretningsområdene. Det største forretningsområdet er kraftfôr hvor vi opplevde volumvekst og økt markedsandel. For gjødsel hadde vi volumnedgang som et resultat av høye gjødselpriser. Stor variasjon i gjødselprisene bidrog til svak bruttomargin.

Salget av traktor, John Deere, viste en fin fremgang i løpet av året og ble til slutt den meste solgte traktoren i Norge i 2023. Innendørsmekanisering hadde et volum på nivå med 2022.

Butikkene våre BondeKompaniet viste en fin økning på salg av butikkvarer opp 5% i forhold til rekordåret 2022. Dette er svært bra sammenlignet med annen varehandel.

Kapitalkostnadene økte betydelig i løpet av året og påvirker resultatet negativt. Lav margin for varegrupper innenfor tonnområdet tar ned driftsresultatet. Salg av eiendom påvirker resultatet positivt.

Av årets resultat før skatt går 10,7 mill. kr. tilbake til eierne som utbytte. Dette utgjør 0,5% av kjøp i butikk og på tonnvarer.

Resultat før skatt i konsernet endte på 52,5 mill. kr. Oppgangen fra forrige år skyldes en betydelig resultatforbedring i datterselskapet AM Nutrition AS som prosesserer erter til protein, stivelse og fiber.

Felleskjøpet Rogaland Agder er en samvirkebedrift eid av 8000 bønder. Vi er en spydspiss i utviklingen av landbruket, og er en klar markedsleder på flere av våre forretningsområder.

- En lønnsom partner siden 1899!

Per Harald Vabø

Administrerende direktør 51887243