foodora fortsatte veksten gjennom 2019

foodora fortsatte veksten gjennom 2019

Årsregnskapet til foodora er preget av ekspansjonen til seks nye byer, investeringer i kapasitet for å håndtere vekst og den historiske tariffavtalen i 2019. Selskapet opplever nå økt etterspørsel etter tjenestene i koronakrisen.

- Vi oppnådde målene våre for vekst i 2019, og er glade for at så mange nordmenn nå har tilgang på oss. Vi holdt løftet om å være en god og seriøs arbeidsgiver i plattformøkonomien. I tillegg flyttet vi kontaktsenteret vårt hjem til Norge og nye lokaler midt i Oslo sentrum, sier daglig leder i foodora, Elisabeth Myhre.

Driftsinntektene i 2019 var 145,7 millioner kroner, en oppgang på 35,5 prosent fra 107,7 millioner kroner i 2018. Årsresultatet ble et underskudd på 53,6 millioner kroner, ned fra et underskudd på 11,2 millioner i 2018.

- Vi etablerte oss i Norge i 2015. Det er ikke gjort over natten å etablere en ny tjeneste og nye forbruksmønster, men vi ser på veksten vår og omsetningsveksten til restaurantene vi jobber med at det lykkes. Årsresultatet er som forventet, og vi har en tydelig strategi frem mot lønnsomhet. Vi er heldige som har langsiktige eiere som har satset, og satser, helhjertet videre på Norge, sier Myhre.

foodora utvidet i 2019 til seks nye byer: Kristiansand, Sandnes, Tromsø, Lillestrøm, Drammen og Fredrikstad, og passerte over 1000 restaurantpartnere i løpet av året. Så langt i 2020 har foodora fortsatt ekspansjonen til å inkludere Heimdal og Fyllingsdalen, startet opp i Sarpsborg, samt utvidet leveringsområde i Oslo kraftig. Til høsten venter enda flere spennende planer.

- Vi er glade for at så mange nordmenn nå har muligheten til å bestille foodora hjem på døren. Dette har vært spesielt viktig nå under koronakrisen, hvor vi også har kunnet bidra til å gi restauranter muligheten til å holde driften i gang, sier Myhre.

Restaurantbransjen har vært svært hardt rammet av koronakrisen. foodora har så langt i 2020 opplevd økt etterspørsel etter tjenestene fra både kunder og restaurantpartnere.

- Bud og restauranter har gjort en kjempeinnsats for å holde hjulene i gang i en vanskelig periode. Vi har innført kontaktløs levering og en rekke nye rutiner og smitteverntiltak i alle ledd. Vi er stolte over å ha levert trygt og godt gjennom krisen, sier Myhre.

foodora sysselsetter over 600 medarbeidere i Norge. I 2019 ble foodora det første selskapet i bransjen som inngikk en tariffavtale med de ansatte og Fellesforbundet. Den unike avtalen ble til etter langvarige forhandlinger og en mye omtalt streik.

- Det tar tid å finne nye løsninger, men vi er stolte over at vi klarte det. Vi har en god og verdifull dialog med de tillitsvalgte og Fellesforbundet. Tariff bør være standarden for hele bransjen i Norge, men enn så lenge er det få av våre nærmeste konkurrenter som opererer med ansatte. Det er utfordrende å konkurrere på ulike vilkår, samtidig som det er viktig for foodora å holde på den norske modellen, sier Myhre.

foodora har mange spennende planer for 2020, blant annet når det kommer til utvikling av teknologi som vil gi kunder tilgang på et enda bredere utvalg av varer og tjenester som forenkler hverdagen. Plattformen skal om kort tid utvides til å inkludere hjemlevering på under 30 minutter fra butikker, i tillegg til restauranter.

foodora er datterselskap av Delivery Hero, et av verdens ledende online matleveringsselskaper, med hovedkontor i Berlin. foodora ble etablert i Norge i 2015 og har de siste årene vokst eksponentielt, og leverer i dag mat fra over 1300 restauranter i Oslo, Bergen, Stavanger og Sandnes, Kristiansand, Trondheim, Lillestrøm, Drammen, Fredrikstad, Sarpsborg og Tromsø. I tillegg lanserte de i august 2018 plattformen til et utvidet område rundt storbyene, der restaurantene selv står for leveransen.