foodora mer enn doblet omsetningen

foodora økte omsetningen med 136 prosent i 2020

foodora har holdt leveransene i gang for rekordmange restauranter over hele Norge gjennom pandemien. Selskapet mer enn doblet omsetningen i fjor, utvidet tilbudet både geografisk og innen nye varer, samtidig som underskuddet ble redusert kraftig.

- Dette har vært et helt spesielt år, som har vært uhyre krevende for både restaurantene og kundene våre. Vi har vært avgjørende viktig for dem, og fokuset vårt har vært på å levere så godt som mulig for og til alle, sier daglig leder i foodora Norge, Elisabeth Myhre.

foodora Norway AS hadde 344 millioner kroner i driftsinntekter i 2020, som tilsvarer en økning fra 2019 på 136 prosent. Årsresultatet for 2020 styrket seg mot året før. Det endte på minus 35,4 millioner kroner, mot minus 53,6 millioner i 2019.

Det tilsvarer en positiv utvikling i resultatmargin på 27 prosentpoeng fra 2019 og mer enn dobling av omsetningen. foodora lanserte i syv nye byer i løpet av 2020, og var ved årsslutt tilstede i 17 byer i Norge.

- foodora har en tydelig strategi, der det blir investert i å skape og utvikle et helt nytt marked. 2020 var et helt spesielt år. Men planen vår, også for lønnsomhet, er den samme som den alltid har vært, sier Myhre.

I tillegg har foodora utvidet tilbudet innen hjemlevering, med en rekke forskjellige nye varer. Satsingen på såkalt hurtighandel, quick commerce, fortsetter i 2021. I februar ble foodora sin første egne dagligvarebutikk, foodora market, lansert i Oslo. Etterspørselen har vært så stor at foodora i rekordfart har åpnet fem butikker i Oslo, Trondheim og Bergen, og flere skal det bli.

- Det er svært gledelig å se at utviklingen går rett vei. Vi har opplevd en enorm økning i etterspørselen etter hjemlevering, samtidig som vi har fått enda flere restaurantpartnere. Det har krevd mye ressurser og intenst arbeid å tilpasse oss den situasjonen. Jobb nummer én, har vært å ta imot alle partnere som ønsker å samarbeide med oss. Nå bredder vi tilbudet vårt, sier Myhre.

foodora Norway AS har helt siden oppstarten i Norge bevist at man kan være en god og trygg arbeidsgiver i plattformøkonomien. foodora ble i 2019 det første selskapet bransjen som inngikk en tariffavtale med de ansatte og Fellesforbundet.

- foodoras samfunnsoppdrag er å gjøre hverdagen litt enklere for kundene våre og bidra til vekst for våre samarbeidspartnere. Samfunnsoppdraget har forsterket seg og blitt enda viktigere gjennom pandemien. Det er vi stolte av, sier Myhre.

Mads Blybakken

Pressesjef

mads.blybakken@foodora.no

foodora er datterselskap av Delivery Hero, et av verdens ledende online matleveringsselskaper, med hovedkontor i Berlin. foodora ble etablert i Norge i 2015 og har de siste årene vokst eksponentielt, og leverer i dag mat fra over 1400 restauranter i Oslo, Bergen, Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Trondheim, Lillestrøm, Drammen, Fredrikstad, Sarpsborg, Porsgrunn, Skien og Tromsø. I 2018 lanserte plattformen til et utvidet område rundt storbyene, der restaurantene selv står for leveransen, og i 2020 introduserte foodora levering fra butikker på plattformen for rask levering og ble med det Norges første aktør innen Q-handel.