Slik spiste vi burger i 2020

Slik spiste vi burger i 2020

Året 2020 har påvirket hvordan nordmenn lever og spiser. Stadig flere benytter foodora for å få maten levert til døren, og burger har vist seg å være årets mest bestilte rett.

På plattformen kan man velge blant over 1400 restauranter i 17 ulike byer. Blant disse tilbyr et titalls restauranter burgere i ulike varianter. Årets mest populære burgerrestauranter omfatter blant annet Sesam i Trondheim, Holy Cow i Bergen, og Munchies og Troys i Oslo.

- Vi ser at burgere er populært over hele landet, og det er ikke overraskende da det stadig vokser frem flere kvalitetsrestauranter som spesialiserer seg på nettopp dette. I denne kategorien kan vi tilby noe for enhver smak, uansett om det er Big Mac, Whopper, Beyond Burger eller en spennende chiliburger, sier Carl Randers, fungerende Managing Director i foodora.

Likevel troner den klassiske cheeseburgeren, med fries som tilbehør, som årets mest bestilte rett. Når vi ønsker å sprite opp de klassiske friesene velger flest nordmenn parmesan fries. Søtpotetfries er også et populært alternativ. Samtidig er Coca-Cola - med eller uten sukker - nordmenns foretrukne drikke til burgermåltidet, tett etterfulgt av milkshake.

- I disse tidene ønsker mange å bestille mat for kosens skyld; ikke bare når de er på farten. Vi er glade for å kunne tilby et høydepunkt i det som ellers kan oppleves som en tung hverdag for mange, uavhengig av om man foretrekker det eksotiske eller klassiske, avslutter Randers.

Statistikk om nordmenns burger-vaner i 2020:

• Søndag er dagen flest bestiller burger fra foodora.
  • Landets mest solgte burger er cheeseburger.
  • Aller helst spiser nordmenn fries til sin burger. Chili Cheese og løkringer er også populære alternativ.
  • Tre av ti som ønsker drikke til burgeren velger milkshake. Coca-Cola – med eller uten sukker - er likevel drikken flest foretrekker til sin burger.
    • Seks av ti velger brus som ønsket drikke til sin burger
    • Fire av ti velger en variant av Coca-Cola
  • Sylteagurken er det elementet som oftest blir fjernet fra burgeren. Mange nordmenn ønsker heller ikke løk på burgeren.
  • Aioli er den mest vanlige dippen å spise til burgermåltidet.
  • Årets største burgerbestilling bestod av 78 burgere og 156 Coca-Cola uten sukker.

foodora er datterselskap av Delivery Hero, et av verdens ledende online matleveringsselskaper, med hovedkontor i Berlin. foodora ble etablert i Norge i 2015 og har de siste årene vokst eksponentielt, og leverer i dag mat fra over 1400 restauranter i Oslo, Bergen, Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Trondheim, Lillestrøm, Drammen, Fredrikstad, Sarpsborg, Tønsberg, Sandefjord, Porsgrunn, Skien og Tromsø. I 2018 lanserte plattformen til et utvidet område rundt storbyene, der restaurantene selv står for leveransen. Sommeren 2020 introduserer foodora dagligvarer og andre småartikler på plattformen for rask levering og blir med det Norges første aktør innen Quick-handel.