Ford B-MAX er mest solgt i sin klasse i Europa og i Norge

Ford B-MAX er mest solgt i sin klasse i Europa og i Norge

Nye Ford B-MAX er mest kjøpt av de små flerbruksbilene i Europa i første halvår 2013. Det viser Fords analyse av registreringsdataene til analysefirmaet Polk.

Med 38.000 biler solgt i løpet av årets seks første måneder i Fords tradisjonelle 19 europeiske markeder tok Ford B-MAX 15,8 % av markedet for de små flerbruksbilene.

B-MAX solgte mer enn Citroen C3 Picasso, Fiat 500L, Honda Jazz, Opel Meriva, Toyota Verso S og Hyundai ix20 i første halvår. Akselererende salg ga også B-MAX klasseledelse i Tyskland og Storbritannia i 2. kvartal. Fords nye småbil var dessuten klasseleder i Norge, Holland og Luxembourg i 1. halvår.

Avanserte teknologier er en nøkkelfaktor for suksessen til B-MAX og en av de viktigste er Ford SYNC stemmeaktivert kommunikasjonssystem med Ford Nødhjelpassistanse, som er tildelt Euro NCAP’s pris for avansert sikkerhetsteknologi. Med Ford Nødhjelpassistanse vil bilen ved en ulykke som utløser en kollisjonspute, automatisk kontakte den lokale redningstjenesten på ett av 24 språk som snakkes i 40 europeiske land. I Norge er dette standard både på Titanium og Titanium X

I Europa valgte mer enn halvparten av B-MAX-kundene flaggskipsmodellen Titanium mens i Norge er tallet for tilsvarende hele 87%. Fords 1-liters EcoBoost bensinmotor - årets internasjonale motor i både 2012 og 2013 – ble foretrukket av 43% i Europa og hele 60% av kjøperne i Norge. Over 50% bestilte Active City Stop, også den løsningen tildelt Euro NCAPs pris for avansert sikkerhetsteknologi fordi den hindrer eller reduserer virkningen av sammenstøt mellom biler som kjører i samme retning. For norske kjøpere er dette tallet hele 77%,

B-MAX dørsystem - Ford Easy Access - gir en 1,5 meters døråpning for passasjerer og bagasje gjennom hengslede fordører og skyvedører bak og dørstolpene integrert i dørene. B-MAX ble for øvrig tildelt de maksimale 5 stjernene av Euro NCAP, den uavhengige organisasjonen for kollisjonstester. B-MAX er også bilindustriens første med Ford MyKey-teknologi, som gjør det mulig for foreldre å sette grenser for deres barns bruk av bilen ute på veien.

- Som salgstallene viser har B-MAX’s kombinasjon av unikt design og smarte teknologier virkelig endret det kundene forventer å få i en liten bil, sier Steve Kimber, adm. direktør i Ford Motor Norge.

Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker på verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedrørende Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kjøretøyer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Anne Sønsteby

Pressekontakt Informasjonsdirektør Ford Motor Norge +47 - 905 10 518

Velkommen til Ford Motor Norge AS!

Som et globalt selskap er det viktig for oss å ha standarder som vi kan rette oss etter - og som andre kan benytte for å bedømme oss.

Vår visjon: Å bli verdens ledende leverandør av biler og bilrelaterte tjenester.

Vår oppgave: Vi er en stor og global familie med en stolt arv, hvor vi arbeider samvittighetsfullt i våre bestrebelser på å tilby førsteklasses produkter og tjenester.

Vårt verdigrunnlag: Vi gjør det som er riktig for våre ansatte, for miljøet og samfunnet, men først og fremst for kundene våre.

Les mer på www.ford.no