Ford etablerer seg i nytt SUV-segment med Nye Ford Edge

Ford etablerer seg i nytt SUV-segment med Nye Ford Edge

Ford åpner nå for kontraktstegning på Nye Ford Edge – en firehjulsdreven modell som plasserer seg i segmentet større SUV-er. Med en startpris på 600 000 kroner lanserer Ford et meget konkurransedyktig alternativ i dette segmentet. De første bilene er forventet til Norge i mai/juni, med kundeleveranser fra sensommeren.

Edge-programmet består av utstyrsmodellene Titanium og Sport, med 2-liters turbodieselmotor med henholdsvis 180 og 210 hestekrefter i kombinasjon med det intelligente firhjulsdriftsystemet AWD. 180-hesteren har 6-trinns manuell girkasse, mens 210-hesteren har Fords Powershift dobbeltclutch automatgirkasse.

Det som i første rekke utmerker seg ved nye Edge er et meget omfattende standardutstyrsnivå. Edge Titanium har blant annet Navigasjon med SYNC 2 og 8’’ touchskjerm, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera og 19’’aluminiumsfelger, cruisekontroll med intelligent hastighetsbegrenser, filskiftevarsler med filskifteassistanse og Active City Stop med fotgjengeroppdagelse som standard. På komfortsiden inkluderer standardutstyret blant annet nøkkelfritt system, automatisk bakluke med håndfri åpning/lukking, oppvarmet frontrute og ratt og aktiv støykontroll. Utstyrsmodellen Sport kommer i tillegg med utstyr som 20’’ alufelger, adaptiv styring, sportsunderstell og Sony Navigasjon med Premium Sound System. Til begge modellene kan kundene dessuten velge fra en rikholdig liste av tilleggsutstyr.

- Prognosene for det globale SUV-markedet er fortsatt vekst i årene fremover, og vår målsetting er å ha et modellprogram som dekker bredden og øker vår andel av SUV-salget, fastslår Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.

- Ett av våre sterkeste kort i denne konkurransen er Fords intelligente AWD firehjulstrekksystem kombinert med en høy grad av komfort, de dynamiske kjøreegenskapene - som er blitt en del av Fords DNA - og moderne sikkerhetskonstruksjoner og sikkerhetsutstyr.

- Med vår rekke av avanserte firehjulsdrevne kjøretøy kan Ford levere bekymringsfri fremkommelighet nesten uansett kundenes ønsker og behov, sier Haugaard. Kundenes etterspørsel etter SUV- og firehjulsdrevne biler er så stor, at vi planlegger å introdusere fem nye kjøretøy i SUV- og crossover-markedet i løpet av de neste tre årene, røper Haugaard avslutningsvis.

Ford tilbyr nå avansert firehjulstrekk på hele ni av 17 bilmodeller i Europa. sammenlignet med tre modeller i 2012. Disse inkluderer SUV-modellene Ford Edge og Ford Kuga; personbilene Ford GalaxyFord Mondeo, Ford Mondeo Vignale og Ford S-MAX, den nye høyytelsesmodellen Ford Focus RS og varebilene nye Ford Ranger pickup og 2-tonns Ford Transit.

Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker på verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedrørende Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kjøretøyer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Anne Sønsteby

Pressekontakt Informasjonsdirektør Ford Motor Norge +47 - 905 10 518

Velkommen til Ford Motor Norge AS!

Som et globalt selskap er det viktig for oss å ha standarder som vi kan rette oss etter - og som andre kan benytte for å bedømme oss.

Vår visjon: Å bli verdens ledende leverandør av biler og bilrelaterte tjenester.

Vår oppgave: Vi er en stor og global familie med en stolt arv, hvor vi arbeider samvittighetsfullt i våre bestrebelser på å tilby førsteklasses produkter og tjenester.

Vårt verdigrunnlag: Vi gjør det som er riktig for våre ansatte, for miljøet og samfunnet, men først og fremst for kundene våre.

Les mer på www.ford.no