Her er prisene på superpickupen Ford Ranger Raptor

Her er prisene på superpickupen Ford Ranger Raptor

Nå er prisen for råtasspickupen Ford Ranger Raptor endelig klar. For 634 000 kroner kan du få en fullspekket og unik Performance-versjon av Europas mest solgte pickup.

- Ranger Raptor representerer en helt enestående kombinasjon av ekstrem ytelse og utrolig fremkommelighet. Som standard får du også her med deg omtrent alt du kan tenke deg av utstyr. Dette er en pickup for entusiastene som vil ha noe helt utenom det vanlige, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge Johnny Løvli.

Nå åpner Ford for bestilling av Performance-pickupen. De første bilene vil være i Norge like før sommeren neste år.

- Siden vi bekreftet at nye Ranger Raptor var klar for Europa har mange av våre forhandlere meldt om enorm interesse for denne helt unike pickupen. Vi er derfor glade for at den nå kan bestilles, sier Løvli.

Den første fabrikkbygde offroad-performance pickupen i Europa er utstyrt med en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på hele 500 Nm. Kreftene fordeles lynraskt og effektivt gjennom Fords nye 10-trinns automatgirkasse.

Som skapt for tøft terreng og høy fart

Chassiset er utviklet av Ford Performance for å tåle all den julingen kjøring i ulendt terreng kan påføre super-pickupen. Et fantastisk hjuloppheng er spesielt utformet for å prestere i tøft terreng og i høy hastighet samtidig som kontrollen over bilen og komforten er optimal.

Sporvidden er økt med 150 mm og bredden med 178 mm sammenliknet med den vanlige Rangeren. Under den unike Raptor-grillen ligger støtfangeren som er lagd av et lettere kompositt-materiale.

Beskyttelsesplaten, som på en ordinær Ranger er 1,4 mm, er forsterket og er nå blitt hele 2,3 mm med høyfast stål som hindrer at råskinnet skal få skader ved kjøring i terrenget.

Hjulbuene er også blitt større og som standard kommer den med 17 tommers unike BF Goodrich 285/70 «all terrain» dekk. Nye Ranger Raptor er også utstyrt med 332 mm ventilerte bremseskiver foran og bak.

Seks kjøremoduser med eget «Baja-mode»

Nye Ranger Raptors «Terrain Management System» gjør at føreren kan velge mellom 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for forskjellige kjøreutfordringer: Normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein. Også Baja-mode, som er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally. Dette brukes for å få fullt utbytte av den ekstreme pickupens fantastiske offroad-prestasjoner.

Topp moderne førerassistanse- og sikkerhetsteknologier

Innvendig er Ranger Raptor en modell som oser av Fords Performance-DNA. De forsterkede setene er spesialdesignet for kjøring i høy fart i tøft terreng og har ekstra god og fast polstring for best mulig sittestilling

En rekke førerassistanse- og sikkerhetsteknologier gjør også kjøreturen både tryggere og mer komfortabel. Disse inkluderer blant annet en veltestabilisatorfunksjon, tilhengerstabilisator, bakkestartassistent og nedoverbakkeassistent. Nye Ranger Raptor kommer også med adaptiv lastekontroll som justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til bilens totale vekt med last.

Med Fords SYNC 3-infotainmentsystem kan du styre både lyd, navigasjon og tilkoblede smarttelefoner med norsk tale i nye Ranger Raptor. Systemet er kompatibelt både med Apple Carplay og Android Auto.

- Det helt unike med Ranger Raptor er at uansett hvor hardt presset den er så er kjøreegenskapene helt fantastiske. Samtidig får du alle de svært gode egenskapene som har gjort Ranger til Europas mest solgte pickup med på kjøpet. Ford Ranger Raptor er virkelig en helt enestående pickup, sier en tydelig stolt salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Johnny Løvli.

Ford Motor Company er en global bilindustrileder med ca. 202.000 ansatte verden over – og har hovedkontor i Dearborn, Michigan, USA. Selskapet utvikler og produserer en rekke kjøretøy som inkluderer personbiler, nyttekjøretøy, lastebiler, og Lincoln luksusbiler. Ford Motor Company har en ledende rolle innen elektrifisering, selvkjørende biler og mobilitetsløsninger. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon om Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford kjøretøy i 50 markeder og har ca. 69.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomhet Ford Servicemarked og 24 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Ford Motor Norge er en bilprodusent og mobilitetsselskap som importerer biler og deler for salg gjennom et forhandlernettverk på 82 salgs- og servicepunkter. Den første Ford-bilen kom til Norge allerede i 1906, trolig gjennom firmaet E.C. Gjestvang i Oslo. Lenge var det kun private forhandlere som importerte Ford til Norge via Danmark. Først i 1960 ble Ford Motor Norge etablert etter sterkt engasjement fra blant annet Trygve Lie, FNs første generalsekretær og norsk ambassadør i Washington.

Anne Sønsteby

Pressekontakt Informasjonsdirektør Ford Motor Norge +47 - 905 10 518

Velkommen til Ford Motor Norge AS!

Som et globalt selskap er det viktig for oss å ha standarder som vi kan rette oss etter - og som andre kan benytte for å bedømme oss.

Vår visjon: Å bli verdens ledende leverandør av biler og bilrelaterte tjenester.

Vår oppgave: Vi er en stor og global familie med en stolt arv, hvor vi arbeider samvittighetsfullt i våre bestrebelser på å tilby førsteklasses produkter og tjenester.

Vårt verdigrunnlag: Vi gjør det som er riktig for våre ansatte, for miljøet og samfunnet, men først og fremst for kundene våre.

Les mer på www.ford.no