Budkrig og stjernegalla med mening

Budkrig og stjernegalla med mening

Komiker og kunstner Gustav Nilsen var både auksjonarius og solgte sitt første kunstverk på solidaritetskonsert til inntekt for FORUT søndag kveld. Det ble en nervepirrende og lykkelig opplevelse.

En så godt som fullsatt sal 1 på Gjøvik kino & scene kunne kose seg med kunstauksjon, musikk, humor og alvor. Konferansier Paul Håvard Østby delte egne inntrykk fra FORUTs arbeid på nært hold.

Det var nydelig sang fra musikalstjerne Charlotte Brænna og Sommerslagere-artistene Mads Gjetmundsen og Leif Anders Wentzel. Et fantastisk band med Torbjørn Dyrud, Håvar Gjestvang, Lars Endrerud og Jon Anders Narum bidro med musikken.

Latter sørget humoristene Nils-Ingar Aadne, Ken André Ottesen og Sverre Fredrik Bø Nordheim for.

Men innslaget som rørte flest, var nok da Ida Marie Ringerud sang «Wherever you will go» mens datteren Nora Oline danset til. Det var første gang de opptrådte sammen.

Nervepirrende auksjon

Det var mye spenning knyttet til kunstauksjonen, der Gustav Nilsen skulle selge egen kunst for første gang. Han er mest kjent som komiker, men har de siste årene studert ved Einar Granum kunstskole og tar kunstnergjerningen svært alvorlig.

Trykket «Applaus» hadde en utropspris på påtatt beskjedne 100 kroner. Det skulle vise seg å stige raskt. Nilsen ble stadig mer stolt og satt ut etter hvert som budkrigen tilspisset seg. Verket ble til slutt solgt for hele 10.500 kroner.

– For en opplevelse! Det er jo første gangen jeg har solgt et bilde, så det var vanskelig å vite hva man skulle forvente av pris til slutt. Men hvis dette er standarden framover så blir dette veldig gøy, lo Nilsen etter forestillingen.

Det var styremedlem og FORUT-venn Geir Riise som vant den heftige budrunden.

– Jeg er veldig fornøyd. Det er et flott bilde. Her er det både fine farger og et flott motiv med den ydmyke figuren og stjernestøvet. Jeg har selv sett og lært at FORUT gjør en forskjell for mange mennesker i Asia og Afrika. Det er privilegium å få være med og støtte dette arbeidet og se folk vokse til og få det beste ut av livet sitt. Noe større kan man ikke få være med på. Og med det tatt i betraktning fikk jeg dette bildet svært billig, smilte Riise.

Det ble også auksjonert bort flotte kunstverk fra Bjørnulf Dyrud, Bertil Greging og Tomas Gjetmundsen. De tre verkene var donert til forestillingen og ble til sammen solgt for 26.000 kroner.

Nå er det guttas tur

FORUT har utviklingssamarbeid i seks land i Asia og Afrika, men denne kvelden handlet det mest om arbeidet i Nepal. Etter å ha drevet et krise- og transitthjem for jenter i mange år, Balika Peace Home, utvides nå arbeidet til et tilsvarende senter for gutter: CWIN Boys Transit Home. Inntektene fra billettsalget, kunstauksjonen og nye FORUT-faddere skal blant annet gå til å drive og utvide kapasiteten på dette senteret.

Konferansier og primus motor Paul Håvard Østby besøkte nylig senteret i Nepal. Det var han som hadde invitert med artistene for å samle inn penger til FORUT. Alle stilte opp gratis. I tillegg lånte Gjøvik kino & scene bort storsalen, og Plantasjen Gjøvik bidro med blomsterdekorasjoner til scenen. NT6 og Fagforbundet Innlandet var sponsorer og bidro med penger til teknisk rigg.

Motiverende

– Dette var kjempemoro. Det er jo gøy å lage show når humorister og artister i toppklasse stiller opp på denne måten. Det var ekstra artig å få lure alle utpå med litt sanglek mot slutten der, sa Østby.

Etter en runde med «gjett sangen» ala Beat for Beat, ble artistene utfordret til å sammen avslutte med «We are the world». Det endte i allsang og stående applaus.

Applausen var så absolutt fortjent. Inntektene fra billettsalget og kunstauksjonen endte på til sammen 186.000 kroner.

Prosjektleder i FORUT, Ingvar Midthun, var både rørt og glad etter konsertslutt. Han måtte bruke noen sekunder på å tenke seg om da han ble bedt om å oppsummere kvelden.

– Jeg er helt overvelda, egentlig. Jeg kjenner på kraften som ligger i både en sånn artistgjeng og en fullsatt sal med mennesker som ønsker å bidra. Å stå midt i det som FORUT-medarbeider er ganske sterkt og veldig motiverende.