FORUT festaften: Humor, mangfold og musikk med Klaus Sonstad og Zverre Fredrix Danseband

Søndag 15. mars ønsker FORUT velkommen til festforestilling med solide artister og mye latter på Gjøvik kultursenter. Årets konferansier er Klaus Sonstad, tilbake i Norge etter et besøk i Sierra Leone med FORUT. Han får solid scenestøtte av gjengen i Urbane Totninger og Zverre Fredrix Danseband, som fyller flere roller i årets festaften for Innlandets egen bistandsorganisasjon.

– Vi har sikret oss en gøyal gjeng med artister og musikere. Alle vi har ønsket oss på scena, stiller opp, sier seniorrådgiver Ingvar Midthun i FORUT og smiler bredt.

FORUT festaften har god tradisjon for å bli utsolgt og arrangeres for sjuende gang. I år kommer Innlandets morsomste danseband, Zverre Fredrix, med Ida Marie Ringerud og flere solister. Ken Andre Ottesen, best kjent som BAdesken på Instagram, er ny gjest i år, sannsynligvis med en lattervekkende gjennomgang av lokalavisenes syn på både innland og utland. Stand up-komiker Jonas Rønning var et populært innslag i fjor, og kommer tilbake i år.

Feiring av godt samarbeid og gode nyheter
Billettinntektene går til byggingen av Nepals første barnepsykiatriske klinikk, et stort prosjekt for FORUT. I 2020 er endelig dette nye og viktige helsetilbudet til sårbare barn med psykiske utfordringer klart til åpning.

– Årets festforestilling blir en feiring av hva vi har fått til i Katmandu, sammen med Urbane Totninger, faddere og flere lokale samarbeidspartnere i Innlandet. Nå skal vi sette mange gode krefter inn i drift og utvikling av det faglige tilbudet og omsorgen som skal gis ved klinikken i tida framover, sier Ingvar Midthun i FORUT.

Musikk fra Sierra Leone - kunst fra Innlandet
TV-personlighet, komiker og musiker Klaus Sonstad har sammen med musiker Åsmund Flaten besøkt barn i et FORUT-støttet prosjekt i Sierra Leone, og laget musikk til FORUT Barneaksjonen inspirert av denne turen. I årets festforestilling blir det en liten videoreise til Sierra Leone, og Klaus synger noen av de nye sangene.

– En annen nyhet i år, er at kunstentusiasten Gustav Nilsen skal auksjonere bort originalkunst av kunstnere i Innlandet, forteller Ingvar videre.

– Vi vet at Gustav maler selv også, så vi er spente på hva han tar med til en liten og helt sikkert ganske morsom kunstauksjon i salen, der inntektene går uavkortet til FORUTs arbeid. Håkon Skaug har også meldt sin ankomst med et nytt og ukjent nummer, men her vet vi foreløpig ikke om vi kan stå inne for kvalitet og budskap.

Festforestilling med mening
Alle som bidrar til FORUTs festforestilling, stiller opp med mye gratis innsats. Dermed kan inntektene fra forestillingen gå til gode formål, og i år brukes billettinntektene til ferdigstillelse av den barnepsykiatriske klinikken i Katmandu i Nepal.

– Vi satser på å gjenta suksessen med stinn brakke og ønsker alle velkommen til en aften med feelgood-stemning og moro på Gjøvik kultursenter. Det er gøy å stå for et kulturarrangement med ekstra mening, avslutter Ingvar Midthun i FORUT.

Regions

FORUT er en norsk bistandsorganisasjon som jobber med sosial mobilisering og bekjempelse av fattigdom i Sri Lanka, India, Nepal, Sierra Leone, Malawi og Zambia. Virksomheten er delt inn i tre programområder: Kvinner og likestilling, barnerettigheter og rus som utviklingshinder. Prosjektene er finansiert av langsiktige rammeavtaler med Norad, FORUT-faddere og gjennom FORUTs aksjoner i norske barnehager og skoler.

FORUT er eid av de norske freds- og edruskapsorganisasjonene IOGT, Juvente og Juba, og er medlem av Innsamlingskontrollen.