Krisen vokser i India: FORUT bidrar med nødhjelp

Krisen vokser i India: FORUT bidrar med nødhjelp

Tallene på smittede og døde stiger dramatisk i India. Ny lockdown gjør at slumbefolkning i millionbyer som Bangalore og Hyderabad står uten inntekt og mat, og de er i ferd med å miste håpet. FORUT bidrar nå med nødhjelp for å nå ut til de mest sårbare.

Det er en fortvilet situasjon: India opplever en enorm økning i antall smittede og døde, og sykehusene sliter med mangel på oksygen og kapasitet. For fattige familier i slummen er det imidlertid tap av inntekt som truer mest. Mange familier er kastet ut i akutt nød og kan ikke sette mat på bordet. Det fører til mer underernæring og sult.

FORUT distribuerer mat, vann, elementære medisiner og smittevernutstyr til fattige familier i slummene gjennom de lokale partnerorganisasjonene Association for Promoting Social Action (APSA) og The Concerned for Working Children (CWC).

Må dekke grunnleggende behov

– Denne smittebølgen er den tøffeste til nå. Våre lokale partnere i India er tydelige på at det viktigste er å dekke de mest grunnleggende behovene hos de fattige og sårbare familiene, i en situasjon hvor samfunnet stenges ned og hvor all inntekt faller bort for mange. Derfor har vi i dag bevilget 280.000 kroner ekstra til nødhjelpsarbeidet og vi vet at det vil bli behov for mer i dagene og ukene som kommer, sier Ida Oleanna Hagen, generalsekretær i FORUT.

FORUT er en av få norske bistandsorganisasjoner som har utviklingssamarbeid i India. APSA og CWC er godt etablert i de kriserammede områdene og har derfor den nødvendige kontakten og kunnskapen for å nå menneskene som trenger det mest. De har drevet utstrakt hjelpearbeid siden mars i fjor og har med stor bekymring sett at koronakrisen vokser i omfang.

Samtidig som behovet for nødhjelp blir større, gjør også nye nedstenginger at arbeidet blir vanskeligere. Det er krevende å få tak i nødvendige varer og utfordrende å få dem distribuert videre. Heldigvis bidrar frivillige i slumområdene der APSA har drevet utviklingsarbeid i lang tid.

Kritisk for mange i slummen

Her bor folk tett, og store familier kan være samlet på få kvadratmeter. Det er svært begrenset tilgang til rent vann. Derfor er det i praksis umulig å holde tilstrekkelig avstand og følge smittevernregler for mange.

FORUTs partnere driver også viktig informasjonsarbeid blant barn og unge om koronasituasjonen.

– Spredning av informasjon bidrar til å forebygge smitte og sette barn og unge i stand til å vite hvilke rettigheter og muligheter de har. Men det er også viktig for å lindre uro og frykt og forhindre vold og overgrep, sier Hagen.