Ny deltakerrekord for Skoleløpet

Ny deltakerrekord for Skoleløpet

Hele 86 skoler er påmeldt Skoleløpet, FORUTs pedagogiske aksjon for grunnskolen. I år løper elevene for bedre psykisk helse. ­– Det er gøy å løpe for å hjelpe andre, sier Mick og Tim fra Blomhaug skole på Gjøvik.

Startskuddet har gått og elevene på Blomhaug skole stormer avgårde. I forkant har de lært om psykisk helse, både hvordan vi kan ta vare på hverandre her hjemme og på tvers av landegrenser. Nå har de skaffet seg sponsorer og skal løpe for å samle inn penger til FORUTs arbeid for barns psykiske helse i Asia og Afrika.

Slitsomt, men gøy
Blant elevene som løper er sjetteklassingene Mick Emilian Skogsrud (11) og Tim Kristian Borge Ølheim (11). De er glade for en kort pause for et intervju.

– Det er ganske slitsomt å løpe, men det er jo bra at vi hjelper andre når vi gjør det, sier Mick.

– Vi løper for å hjelpe fattige så de får det bedre. Jeg syns det er gøy å være med. Også har vi lært om å være gode med hverandre så folk har god psykisk helse, sier Tim.

Rekord i år
Årets undervisningsopplegg heter «Her for hverandre» og har rekordmange skoler som deltar. Foreløpig har 86 skoler og 16.000 elever meldt seg på den lærende dugnaden.

– Vi er strålende fornøyde med oppslutningen og innsatsen. Det er så flott å se at mange har gjennomført Skoleløpet og lært om psykisk helse nå i oktober. Erfaringsmessig kommer det flere også, for opplegget kan gjennomføres når som helst i løpet av skoleåret, sier Kirsten Bjerkestrand Tschudi, pedagogisk kampanjeprodusent i FORUT.

– Med alt som skjer i verden nå er det viktigere enn noen gang at vi snakker om psykisk helse og tar vare på hverandre. Det er flott at psykisk helse, som er et viktig tema i FORUTs bistandsarbeid, engasjerer­ elever og lærere i Norge, sier Tschudi.

Mange sponsorer
Kaja Erlandsdatter Bakken (12) i sjuende klasse er strålende fornøyd med innsatsen. Det ble ti runder og ti tusjprikker på hånda.

– Vi gikk en del, for da hadde vi mer energi, men det ble mange runder likevel. Det er bra, for jeg har fått med både mamma, pappa, bestemor, bestefar og min andre bestemor som sponsorer, sier Kaja med et stort smil.

– Det er veldig bra at vi kan hjelpe andre barn. Hvis vi jobber hardt for det, kanskje de får det like bra som oss.

FORUT Skoleløpet er et undervisningsopplegg og solidaritetsløp laget for grunnskolen med ny tematikk hvert år. Elevene lærer om bærekraftig utvikling, barnerettigheter og bistandsarbeid gjennom en undervisningsfilm, oppgaver, samtaler og dans. Etter at elevene har skaffet seg sponsorer, løper de en bestemt løype for å samle inn penger til FORUTs bistandsarbeid.