Sang inn 275.000 kroner til FORUT

Sang inn 275.000 kroner til FORUT

Finaleforestillingen av årets Urbane Totninger resulterte i en gave til FORUT på 275.000 kroner. Til sammen har de musikalske humoristene nå gitt mer enn 2,9 millioner kroner til Innlandets bistandsorganisasjon.

Helt siden oppstarten på Kapp i 2007 har det vært en hyggelig tradisjon at gjengen i Urbane Totninger har donert billettinntektene fra én forestilling til FORUTs arbeid mot fattigdom og urettferdighet.

Alle som løste billett til «Urbane Toninger Syng!» søndag 25. juni i år ga med det et bidrag til FORUT – samtidig som de fikk med seg det kritikerroste sommershowet.

– Vi er takknemlige for å kunne stå her og underholde dere, og vi er takknemlige for å kunne støtte FORUTs viktige arbeid, sa Gustav Nilsen fra scenen.

Støtter barnepsykiatri i Nepal

Pengene som er samlet inn gjennom 16 sommershow, har gått til ulike prosjekter i FORUTs samarbeidsland, blant annet skolebygging i det fattige, vestafrikanske landet Sierra Leone.

De siste årene har pengene vært med på å finansiere byggingen og driften av Nepals første barnepsykiatriske klinikk. Dårlig psykisk helse er stigmatisert og et stort problem i Nepal. Det er mangel på både kunnskap om og behandlingstilbud for barn med psykiske problemer.

– I fjor hadde den nye barnepsykiatriske klinikken i Katmandu mer enn 9000 konsultasjoner. Det er ett av flere bevis på at Urbane Totninger virkelig er med på å forandre verden, sa FORUTs generalsekretær Ida Oleanna Hagen fra scenen etter showet.

Både publikum og artister svarte med gisp og applaus. Artist og lege Ida Marie Ringerud, som har vært i Nepal med FORUT og sett det enorme behovet med egne øyne, var tydelig rørt av å høre det ferske resultatet av den felles innsatsen.

Enormt bidrag

Samarbeidet har også utviklet seg til å involvere kreative innspill, verving av FORUT-faddere, innsamlingsstunt og årlige artistgallaer.

– 2,9 millioner kroner er et enormt bidrag i seg selv, men når vi slår sammen alle elementene i samarbeidet over mange år, ikke minst synligheten de bidrar med for FORUT, er den reelle gaven fra Urbane Totninger mye større. Det er vi utrolig takknemlige for, sier Hagen.

FORUT er en norsk bistandsorganisasjon som arbeider mot fattigdom og for en rettferdig verden. Vi kjemper for at barn og kvinner skal få realisert sine rettigheter, og at rusmidler og dårlig psykisk helse ikke skal hindre trygghet og utvikling. FORUTs mål er at folk får reell makt til å endre sine liv.

FORUT driver utviklingssamarbeid med partnere i Asia og Afrika og informasjonskampanjer for skoler og barnehager i Norge. Hovedkontoret ligger på Gjøvik i Innlandet.

Organisasjonen er eid av de norske ruspolitiske organisasjonene IOGT, Juvente og Juba. FORUT har rammeavtale med Norad og er medlem av Innsamlingskontrollen.