Silje og Maria med ny musikk om vennskap over landegrenser

Silje og Maria med ny musikk om vennskap over landegrenser

Spellemannsvinnerne Silje og Maria er klare med ny barnemusikk, denne gangen i samarbeid med FORUT Barneaksjonen. Musikken handler om femåringen Hamphless fra Malawi, takknemlighet og vennskap over landegrenser.

Silje Sirnes Winje er artist, journalist, forfatter og programleder. Mange vil kanskje huske henne som programleder i NRK Super. Maria Solheim er artist, låtskriver og skribent. Hun er en etablert, nordnorsk popartist som har turnert både i USA og Asia. Sammen lager Silje og Maria sprudlende barnemusikk. De vant spellemannpris for beste barneplate i 2020. Nå slipper de fem nye låter i samarbeid med bistandsorganisasjonen FORUT.

Møte med Hamphless i Malawi
Høsten 2022 reiste Maria og produsent Christer Gracia Slaaen med FORUT til Malawi for å treffe Hamphless og familien.

– Å lage musikk til FORUT Barneaksjonen har vært spesielt givende og inspirerende. Det å få besøke et land som Malawi, bli kjent med Hamphless og vennene hans, få høre barnesangene som ungene i landsbyen synger sammen, danse i kirken, det var en stor opplevelse som vil sitte i kroppen og hjertet lenge, sier Maria.

– Vi har sett på nært hold hvor viktig arbeidet til FORUT er. Både for enkeltindivider og for samfunn som helhet. Derfor er det en glede å kunne bidra med musikk til Barneaksjonen, fortsetter hun.

Barn hjelper barn
FORUT Barneaksjonen er et pedagogisk opplegg for barnehager, barneskoler og SFO/AKS der barn i Norge lærer om og gjør noe for barn i andre land. Gjennom musikk, filmer, plakater, mat, fortellinger og aktiviteter blir barna kjent med dagliglivet til barn i en annen kultur. Barneaksjonen fokuserer ikke på nød, men på at barn har ressurser, evner og ambisjoner. Mer enn 1100 barnehager og skoler deltar årlig.

Årets aksjon heter «Hamphless og det varme hjertet» og handler om hvorfor Malawi kalles Afrikas varme hjerte.

– Vennlighet og takknemlighet er viktige temaer i år, og det har Silje og Maria i samarbeid med tekstforfatter Åse Sirnes Winje formidlet på en nydelig måte i låtene sine. Vi er veldig stolte og glade over å få samarbeide med dem. Nå gleder vi oss til den fine og sprudlende musikken skal tas i bruk i alle barnehagene og skolene som deltar i FORUT Barneaksjonen i høst, sier Øyvind Strand Endal, kommunikasjonssjef i FORUT.

Opplegget avsluttes med en innsamlingsaksjon, og denne gangen har FORUT som mål å bygge en ny barnehage i landsbyen til Hamphless.

Egentlig er vi ganske like
Silje og Maria ønsker å lage sanger som forteller fine og viktige historier, og som samtidig er morsomme å bevege seg til og synge med på.

– Vi håper musikken vår vil skape nysgjerrighet og engasjement for den fascinerende kulturen, spennende naturen og dyrelivet, og ikke minst det vennlige folket fra Malawi. Vi bor gjerne på hver vår kant av kloden og har det litt forskjellig, men egentlig er vi opptatt av mye av det samme. Egentlig er vi ganske like, sier Silje.

– Ingenting er så gøy som å spille musikk for og sammen med barn. Enten det er i Malawi eller her i Norge. Musikk er et språk på tvers av kultur, land og verdensdeler. Det er universelt, avslutter hun.

Musikken er tilgjengelig på alle strømmetjenester. Klikk her for Spotify-spilleliste. Tre låter slippes 25. august, mens to låter slippes 8. september. Under kan du se musikkvideoen til låta "Maladu, Malajeg, Malawi".

FORUT er en norsk bistandsorganisasjon som arbeider mot fattigdom og for en rettferdig verden. Vi kjemper for at barn og kvinner skal få realisert sine rettigheter, og at rusmidler og dårlig psykisk helse ikke skal hindre trygghet og utvikling. FORUTs mål er at folk får reell makt til å endre sine liv.

FORUT driver utviklingssamarbeid med partnere i Asia og Afrika og informasjonskampanjer for skoler og barnehager i Norge. Hovedkontoret ligger på Gjøvik i Innlandet.

Organisasjonen er eid av de norske ruspolitiske organisasjonene IOGT, Juvente og Juba. FORUT har rammeavtale med Norad og er medlem av Innsamlingskontrollen.