To millioner takk til Urbane Totninger

To millioner takk til Urbane Totninger

Den spesielle FORUT-forestillingen til Urbane Totninger har blitt en flott tradisjon. Billettinntektene fra årets show søndag 8. juli førte til et nytt kjempebidrag på over 260.000 kroner. Nå har gjengen totalt samlet inn utrolige to millioner kroner til FORUTs bistandsarbeid.

Blant de 600 publikummerne i teltet søndag 8. juli var Marit Bjerke og Sølvi Rundsveen, som hadde tatt turen fra Gausdal for å få med seg showet.

– Vi har vært på Urbane Totninger mange ganger før og har gleda oss, men vi var ikke klar over at dette var en forestilling til inntekt for arbeidet til FORUT før nå. Det føles veldig bra at billettpengene vi har betalt går til en god sak, sier de to.

Spesiell forestilling
Artistene gleder seg også til den tradisjonsrike FORUT-forestillingen. Etter å ha gjennomført godt over 50 show på litt over en måned, dukker det alltid opp overraskelser og improvisasjon denne kvelden.

– FORUT-forestillingen er ekstra artig å spille, men jeg er alltid letta når den er over. Jeg klarer ikke å lure folk sjøl, men det er jo fort gjort å havne utpå når de andre prøver seg, sier Torbjørn Dyrud.

I år var det mange godbiter som satte ut artistene, som at faren til Ida Marie Ringerud, Ole Ringerud, plutselig dukket opp med trompetsolo i jazznummeret. Granlykoret og Knut Anders Sørum rammet inn publikumsfavoritten «Du duger» med Lewi Bergrud. Og Sissel Morken Gullord, for anledningen den prikk like tvillingen til dansebanddronninga Jeanett Herpeshaugen, serverte Håkon Skaug vafler med makrell i tomat som sistnevnte måtte spise på scena.

To millioner til sammen
Billettinntektene på over 260.000 kroner går til byggingen av Nepals første barnepsykiatriske klinikk, et svært viktig prosjekt for både barna i Nepal og FORUT. Dermed er det totale bidraget fra Urbane Totninger over 12 år oppe i fantastiske to millioner kroner til sammen.

– Gjengen i Urbane Totninger leverer som aldri før. De imponerer og inspirerer. Det er flott å se at det også blant publikum er stor støtte rundt artistenes engasjement for FORUT. To millioner kroner er mye penger som vi og ikke minst barna og kvinnene vi hjelper er utrolig takknemlige for, sier Terje Heggernes, seniorrådgiver og faddergeneral i FORUT.

Under årets forestilling var det også 16 nye FORUT-faddere som tegnet seg, noe som resulterte i en trekning av studietur.

– Publikum skal ha takken
– Det er kjempefint å bidra og kunne samle inn penger til FORUT år etter år. Dette er et klassisk vinn-vinn-samarbeid. To millioner kroner er jo en utrolig sum, men det føles rart at vi skal ha noe kred her. Det er jo publikum som har kjøpt billetter og gitt penger, sier Torbjørn Dyrud. Han er en av artistene som har vært på tur med FORUT og sett bistandsarbeidet på nært hold.

FORUT er en norsk bistandsorganisasjon som jobber med sosial mobilisering og bekjempelse av fattigdom i Sri Lanka, India, Nepal, Sierra Leone, Malawi og Zambia. Virksomheten er delt inn i tre programområder: Kvinner og likestilling, barnerettigheter og rus som utviklingshinder. Prosjektene er finansiert av langsiktige rammeavtaler med Norad, FORUT-faddere og gjennom FORUTs aksjoner i norske barnehager og skoler.

FORUT er eid av de norske freds- og edruskapsorganisasjonene IOGT, Juvente og Juba, og er medlem av Innsamlingskontrollen.