Ny daglig leder i Fosen Vind

Tom Kristian Larsen blir ny daglig leder i Fosen Vind DA fra 1. januar 2021. Larsen har bred erfaring fra energibransjen og har hatt en rekke lederstillinger i Statkrafts internasjonale virksomhet. Han kommer nylig fra stillingen som landsjef for Statkraft i Albania.

Tom Kristian Larsen etterfølger Eivind Torblaa, som går tilbake til Statkraft og blir ansvarlig for selskapets satsing på vind- og solkraft i Storbritannia. Før Larsen ledet Statkrafts arbeid i Albania var han daglig leder for Statkrafts kraftselskap i Nepal, og han har ytterligere ledererfaring fra telekommunikasjonsbransjen i India og Thailand.

Når Tom Kristian Larsen tar over lederansvaret for Fosen Vind er det etter at Fosen Vind har bygget ut Europas største vindkraftprosjekt på land. Investeringsbeslutningen ble tatt i februar for snart fem år siden. Byggingen startet i april 2016 og nå er de 277 vindturbinene montert og satt i drift i seks vindparker.

- Jeg ser frem til å lose Fosen Vind i havn med oppfølgingen av de siste utbyggingsaktivitetene og å tilrettelegge for en årlig produksjon av nær 3,6 milliarder kilowattimer fornybar energi, sier Tom Kristian Larsen.

Geir Fuglseth

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig +47 913 70 572

Vindparkene til Fosen Vind er bygget på Fosenhalvøya, Hitra og i Orkland/Heim, i et kystnært område med noen av de beste forholdene for vindkraftproduksjon i hele Europa.

Fosen Vind DA er et joint venture-selskap eid av Statkraft (52,1 %), TrønderEnergi (7,9 %) og Nordic Wind Power DA (40,0 %), et europeisk investorkonsortium eiet av EIP (Energy Infrastructure Partners) og det sveitsiske kraftselskapet BKW. Total produksjonskapasitet i Fosen Vind DA sine fem vindparker er på 801 MW med en årlig produkjosn på ca 2,8 TWh fornybar energi. Vindparkene driftes av Statkraft på vegne av Fosen Vind..

Det er Statkraft som har stått for utbyggingen av vindparkene.

Fosen Vind
Postboks 200 Lilleaker