Brann i Franzefoss Gjenvinnings prosessanlegg på Eide på Sotra.

Brann på Franzefoss sitt gjenvinningsanlegg på Eide

Det brenner i Franzefoss Gjenvinnings prosessanlegg på Eide på Sotra som behandler blant annet boreslam fra oljeindustrien i Nordsjøen.

Brannen startet i lagerbassenget for borkaks, og har spredt seg til hallen som huser prosessanlegget. Borkaksen er iblandet noe olje og kjemikalier, men det anses ikke å være eksplosjonsfare.

- Alt personell er heldigvis i god behold og blir tatt hånd om, sier Ståle Nistov, daglig leder i Franzefoss Gjenvinning AS.

Alle nødetater og relevante myndigheter er varslet. Nødetatene er på stedet, og det er opprettet en 300 meter sikkerhetssone rundt brannen. Ifølge Vest politidistrikt er ingen husadresser berørt av sikkerhetssonen, men det er gått ut en kommunal varsling til beboere i området om å holde vinduer lukket.

- Brannen er alvorlig, og vi har satt krisestab i konsernet. Brannårsaken vil bli klarlagt gjennom videre etterforskning. Nå er det viktig at vi får ro til å slukke brannen og oversikt over skadene, avslutter Nistov.

Regions

Franzefoss ble etablert i Sandvika i 1919, og leverer i dag pukk og gjenvinningstjenester gjennom datterselskapene Franzefoss Pukk AS og Franzefoss Gjenvinning AS. Konsernet, som har hovedkontor på Rud i Bærum, har ca. 500 ansatte og omsetter årlig for 1,8 milliarder kroner.

Nina Zimmer

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 90770195

Franzefoss leverer løsninger for avfall og gjenvinning, pukk og grus

Franzefoss AS er morselskapet for Franzefoss-konsernet som driver virksomhet innen pukk og grus, gjenvinning og eiendomsutvikling. Konsernet har ca. 500 ansatte og omsetter for NOK 1,8 milliarder.

Franzefoss AS består av følgende juridiske enheter:

Franzefoss Pukk AS er en av Norges fremste bergverksbedrifter. Selskapet produserer pukk og grus til blant annet bygg- og anleggsbransjen, offentlig sektor og landbruksnæringen.

Franzefoss Gjenvinning AS er en ledende norsk avfallsaktør. Virksomhetsområdet omfatter håndtering av næringsavfall, farlig avfall, oljeboringsavfall, tankrengjøring, jern, metaller, rådgivning og opplæring.

Franzefoss Utvikling AS videreutvikler og forvalter konsernets eiendommer. I tillegg til å leie ut arealer internt til konsernets aktiviteter, driver selskapet med utvikling av eiendom for utleie til ekstern næring/industri.

Franzefoss AS
Olav Ingstadsvei 5