​"De skal se noe de aldri har sett før"

​"De skal se noe de aldri har sett før"

Fotobransjens rivende utvikling har forandret sin rolle og dermed også endret betingelsene for fotobutikkens være eller ikke være. Det mener Marit Brunstad, daglig leder av Sponland Foto i Ålesund.
– I takt med at prisen på hardware har blitt billigere og marginene har blitt lavere, må vi tenke nytt for å overleve. Å vise kundene hva de kan gjøre med bildene sine har blitt en viktig overlevelsesfaktor, enten det er vanlige papirbilder, fotobøker eller fotogaver. Når de kommer inn i butikken, skal de se noe de aldri har sett før.

Sponland Foto er den eldste fotobutikken i Ålesund. Sponland Foto er den eldste fotobutikken i Ålesund. Butikken i Løvenvoldgata har eksistert siden 1907, og var en familiebedrift fram til 2000, da Marit Brunstad begynte å jobbe her. Etter fire år tok hun, sammen med tre andre ansatte, over butikken, og i dag har hun rollen som daglig leder og bedriftsutvikler. Sammen med kolleger, som hver har sitt eget ansvarsområde, er fokuset stadig på framtidige produkter og tjenester. Ofte sammen med eksterne partnere.
– Vi samarbeider med kommunen og museet, samt lokale kunstnere og foreninger. Vi har ofte kunstutstillinger i butikken og skaper egne fotoprodukter med bilder fra vår vakre by. Det lille ekstra som gjør at folk vil komme inn er det vi ønsker å fokusere på.

Av de ti fotobutikkene som fantes i Ålesund da Marit startet, er Sponland Foto i dag den eneste butikken igjen. Før var det viktig å ha teknisk dyktige medarbeidere, i dag handler mye av arbeidet om å hjelpe kundene å håndtere sine digitale bildefiler.
– Dagens kunder er ofte beleste, og vet vanligvis akkurat hva de vil ha når det gjelder hardware. Men de vet ikke hvordan man skal håndtere bildefiler og lagre dem for fremtiden, og de blir veldig glade for kreative idèer til sine bilder. Det finnes flere bilder av min treårige nevø enn av hele livet til mine besteforeldre. Vi prøver å veilede kundene og gi dem tips, blant annen ved å tilby fotobøker. Vi holder fotokurs i butikken og fotobok-fester hjemme hos folk. I tillegg har vi installert en minuttprinter i butikken som lokker til seg ungdom som kommer inn og skriver ut bilder selv.

Hun har sjelden mottatt kommentarer på at hun er kvinne i en mannsdominert bransje. Kanskje da hun som nyansatt 26-åring satt i møter med eldre kolleger i bransjen som bastant hevdet at den analoge teknologien ikke ville bli erstattet av den digitale. Da hun hevdet det motsatte, ble hun møtt med ”jaja, lille venn”. Ingen av disse herrene er i bransjen i dag. – Det er klart at det fortsatt skjer at noen kunder henvender seg til mannlige ansatte i butikken når de kjøper et kamera. Men de finner fort ut at de kvinnelige har like mye å melde. Jeg synes det er viktig at vi har både kvinnelige og mannlige ansatte. Det er en overlevelsesfaktor, det er jeg overbevist om.

• Sponland Foto er den eldste fotobutikken i Ålesund.
  • Butikken i Løvenvoldgata har eksistert siden 1907, men allerede i 1898 drev Johs. Sponland fotografivirksomhet.
  • Sønnen Olav overtok etter han, og hans sønn Jan drev butikken fra 1969 til 2000.
  • I en periode på fire år var det L.K.Johannessen fra Haugesund som var driver, inntil fire ansatte tok over driften høsten 2004.
  • Idag drives butikken av Arvid Abrahamsen, Mariann Runde og Marit Brunstad.
  • Sponland Foto er i dag en moderne butikk, der kundene får dekket alle sine behov innen foto.
  • Laben er digital, og de printer bilder fra negativer, lysbilder og digitale media.
  • Design er de siste årene blitt deres spesialitet, med skreddersydde invitasjoner, montasjer, bordkort, visittkort.
  • I 2007 tok de opp igjen tradisjonen etter "Gamle Sponland" og åpnet et flunkende nytt fotostudio.
  • De tar mest bilder av barn, konfirmanter og familier.
  • 2007 ble Sponland Foto kåret til Norges beste fotobutikk av Fotorådet, 2008 Gaselle bedrift.
  • Sponland Foto finner du på www.sponland.no