FUJIFILM X-T4

FUJIFILM X-T4

Nå kommer det nye FUJIFILM X-T4, et kamera fullpakket med nyheter og forbedringer for å imøtekomme ønsker fra entusiaster og profesjonelle fotografer både for stillbilder og video. X-T4 blir den første modellen i X-T-serien med en femakslet bildestabilisering og et nytt, kraftigere batteri. Legg også til vår raskeste autofokusprestasjon noensinne og en nyutviklet, hurtigere og mer stille lukker og mange nye stillbilde- og videofunksjoner. FUJIFILM X-T4 tar plass som det mest allsidige og avanserte kameraet i X-serien noensinne - et komplett bildeverktøy for både stillbilde- og videofotografen.

Kraftigere og hurtigere

FUJIFILM X-T4 er den første modellen i X-T-serien med innebygd bildestabilisering i kamerahuset. Den Femakslede bildestabilisatoren kompenserer opptil 6,5 trinn lengre lukkertid når den brukes sammen med hele 18 av 29 Fujinon XF/XC-objektiv. Takket være nyutviklede gyrosensorer og raffinert fjæringskonstruksjon har den nye enheten åtte ganger større deteksjonsnøyaktighet sammenlignet med X-H1 og har også blitt ca. 30% mindre og 20% lettere. Stabilisering er et utmerket verktøy for både stillbildefotografen i miljøer som krever lengre lukkertider eller for videofotografen som beveger seg med kameraet under opptak.

Kameraets nyutviklede lukker har en motor med et meget høyt dreiemoment og kan fotografere opptil 15 bilder per sekund og et lukkerforsinkelse på bare 0,035 sekunder. Lukkerenheten har en fordoblet holdbarhet (300 000 sykluser) og er ca. 30% stillere sammenlignet med forgjengeren X-T3. En ny autofokusalgoritme kombinert med den høye beregningskraften til bildesensorens faseregistrerende AF-piksler gjør X-T4 til det beste kamera X-serien noensinne i å følge motiv i høy hastighet med doblet treffsikkerhet sammenlignet med X-T3. Det er også gjort store forbedringer av kameraets evne til å oppdage og spore ansikter og øyne.

Det nye batteriet, NP-W235, har 1,5 ganger større kapasitet sammenlignet med et NP-W126S batteri og varer ca. 500 bilder per lading i normal modus, og opptil ca. 600 bilder per oppladning i den nye økonomimodusen. Sammen med det nye batteriet lanseres også den doble batteriladeren BC-W235 som kan lade to NP-W235-batterier samtidig. Det nye vertikale grepet VG-XT4 har plass til to batterier og sammen med kameraets batteri økes kapasiteten opp til 1700 bilder. Når et batteri går tomt, bytter kameraet sømløst til neste batteri selv under serieopptak og videoopptak.

​Ny filmsimulering og forbedret håndtering

FUJIFILM X-T4bruker akkurat som tidøigere lanserte X-T3 den bakgrunnsbelyste bildesensoren X-Trans CMOS 4 (26.1MP) med blant annet. faseregistrerende AF-piksler over hele sensoroverflaten og den kraftige X-prosessoren 4. Fujifilms over 85 års erfaring med fotografisk filmutvikling gjengis blant annet i kameraets evne til å reprodusere varme hudtoner, klar blå himmel eller grønne fargetoner i naturen, slik at du kan gjenskape motivene dine akkurat som du husker dem.

X-T4 blir det første kameraet med den nye filmsimuleringen "ETERNA Bleach Bypass". Effekten av "bleach bypass" sees i mange kjente filmer og er en metode der man hopper over blekeprosessen i filmfremkallingen for å produsere bilder med hard kontrast og vakkert dempede farger. Andre nye funksjoner i kameraet er muligheten til å justere høydepunkter og skygger med større nøyaktighet og muligheten til å ta bilder i en ny komprimert raw-modus. Når X-T4 er satt til “performance boost”, er det tre forskjellige moduser å velge for kameraets søker og LCD-skjerm der lysfølsomhet, oppløsning eller bevegelse prioriteres. Søkerens øyemusling har fått en smart låsemekanisme for å forhindre at den faller av og gjør det lettere å bytte til en annen type. Kameraets LCD-skjerm kan vinkles i flere retninger enn tidligere og har fått en høyere oppløsning på 1 620 000 punkter.

Profesjonelle videofunksjoner

X-T4 har fått en tydelig bryter for å veksle mellom stillbilde og video, og separate menyer avhengig av modus kameraet er satt til. Du kan nå raskt bytte mellom video og stillbilde med beholdte innstillinger og hurtigmenyknappen(Q-meny) justerer den også til valgt innspillingsmodus.

X-T4 har akkurat som tidligere lanserte FUJIFILM X-T3 en veldig imponerende videoprestasjon med muligheten til å spille inn 4K/60P med 4:2:0 10bit internt til SD-kortet. Det er også mulig å samtidig spille inn 4K/60P med 4:2:2 10bit til en ekstern opptaksenhet over HDMI. Kameraet støtter to videoformater, begge H.264 / MPEG-4 AVC akkurat som i tidligere modeller, men nå også H.265 / HEVC som har mer effektiv komprimering. Du kan også velge mellom to forskjellige kompresjonsalternativer, ALL-intra (opptil 4K 30P) og Long GOP. Når du bruker ALL-intra, blir video spilt inn med en bithastighet på 400 Mbps.

Nytt i X-T4 blir muligheten til å spille inn Full HD høyhastighetsvideo med opptil 240 bilder/s med høy kvalitet (200Mbp/s) og autofokus. Den innebygde bildestabiliseringen (IBIS) kan kombineres med den elektroniske bildestabiliseringsfunksjonen (DIS) og "IS Boost" for ekstra stabilitet for spesielle motiver og situasjoner. Andre nye funksjoner er muligheten til å ta opp på to SD-kort samtidig i samme format som backup, og når du spiller inn i F-logg, kan du aktivere en "visningshjelp" som tilsvarer fargerommet spesifisert i BT.709 for å forenkle eksponeringsinnstillingen. Kameraets mikrofoninngang (3,5 mm tele) kan nå også byttes fra mikrofon til linje hvis du f.eks. vil bruke lyden fra et PA-system.

​Tilgjengelig:
Slutet av april 2020
Farger: Svart og silver

Veil ca pris:

X-T4 kamerahus: 18 999 kr
X-T4 kit med FUJINON XF18-55mm F2.8-4: 22 999 kr
X-T4 kit med FUJINON XF16-80mm F4: 23 999 kr

​Funktioner

• Bakbelyst 26.1 megapiksel APS-C X-Trans CMOS 4 sensor uten optisk lavpassfilter
  • X-Processor 4 med tre ganger høyere behandlingshastighet sammenlignet med tidigere generasjon
  • Fem-akslet bildestabilisering (IBIS) med opp til 6,5 trinns kompensasjon
  • Autofokus med 2.16 millioner fasedetekterende piksler som dekker hele bildeoverflaten
  • Valgbare AF-punkter: 117. Ekspanderbart opp til 425 AF-punkter for enda større nøyaktighet.
  • Raskere og mer sensitiv autofokus, motivfølgende AF med fem spesialatilpassede programmer pluss en personlig tilpasset modus
  • Seriefotografering med 15 bilder/s med mekanisk lukker og 20 bilder/s med elektronisk lukker
  • Følsomhetsområde fra ISO 160 til 12 800, kan utvides helt opp til ISO 51 200
  • Værbestandig kamerahus i magnesiumlegering
  • Ekte og intuitive kontroller, bl.a. joystick for kontroll av AF-punkt
  • Vinklingsbar berøringsfølsom 3-tommer LCD-skjerm med 1 620 000-punkters uoppløsning
  • Elektronisk søker med 3 690 000 punkters oppløsning, 0,75x forstørrelse og jevnt bilde med minimal "blackout" n år du fotograferer
  • Doble minnekortplasser (SD/SDHC/SDXC), begge med støtte for UHS-II (Ultra High Speed Class 2)
  • Fujifilms populære filmsimuleringsmodus (18.), fungerer både ved fotografering og videoopptak
  • Flimmerreduksjon som gir jevnere eksponering ved f.eks. innedørsfotografering med lysrør.
  • Videoopptak i DCI eller UHD 4K / 60P 4: 2: 0 10bit internt til SD-kort samt DCI eller UHD 4K / 60P 4: 2: 2 10bit til opptaks-enhet over HDMI
  • Full-HD høyhastighetsvideo opp til 240p med høy kvalitet og autofokus (200Mbp/s)
  • Videoformat: H.264 / MPEG-4 AVC og H.265 / HEVC
  • Videokomprimering: ALL-intra (opp til 4K 30P) og Long GOP