FUJINON GF500mmF5.6 R LM OIS WR

FUJINON GF500mmF5.6 R LM OIS WR

Med en brennvidde på 500mm, og en vekt på kun 1,375g blir det nye FUJINON GF500mmF5.6 R LM OIS WR, objektivet med den lengste brennvidden i GFX-serien. Utvalget av objektiver for mellomformatssystemet GFX fortsetter å vokse med lanseringen av det nye teleobjektivet FUJINON GF500mmF5.6 R LM OIS WR. Systemet ble tidligere utvidet i september 2023 med GFX100 II, GF55mmF1.7 R, GF30mmF5.6 TS samt GF110mmF5.6 TS.

GF-objektivet representerer den høyeste kvaliteten FUJIFILM kan produserer med ekstremt høy oppløsning og utsøkt fargegjengivelse, designet for å få det maksimale potensialet ut av GFX, og dette objektivet er intet unntak. Det optiske designet består totalt av 21 linseelementer i 14 grupper, hvor det blant annet inngår fem ED-linseelementer som minimerer sfærisk aberrasjon, og gir bildene høy skarphet fra midt til kant, og to SUPER ED-linser motvirker kromatisk aberrasjon (fargebrytningsfeil), som ellers kunne oppleves forstyrrende ved kontrastrike motiver. Blenderen har 9 lameller som bidrar til å gi en myk og fin tegning av motivdeler som er ute av fokus.

Dette superteleobjektivet er det lengste objektivet til GFX-systemet, og har en brennvidde tilsvarende 396mm i 35mm format. Kombinert med FUJINON GF1.4X TC WR telekonverter blir brennvidden hele 700mm, hvilket tilsvarer 554mm i 35mm format som gir fotografen helt nye muligheter for bilder og uttrykk som aldri før har vært mulig.

Takket være en kraftfull, lineær fokusmotor drives fokuset så raskt som 0,31 sekunder, og med høy presisjon selv når fokusplanet blir minimalt. På objektivet finnes det kontroller for å begrense fokusområdet, samt en funksjon for å memorere fokusavstand. I tillegg er objektivet utstyrt med fire knapper på fronten for å låse, eller aktivere fokus.

Med en vekt på kun 1,375g er det til tross for lang brennvidde et objektiv med lav vekt, som gjør at fotografen kan være mobil og agil når motivet befinner seg i bevegelse. Med et objektiv som når en så lang brennvidde som 500mm, kan kameraets stabilisering ha utfordringer med å effektivt redusere uskarphet, derfor har GF500mm en innebygd stabilisering som kompenserer i opptil seks steg.

For å imøtekomme profesjonelle fotografers behov er objektivet beskyttet mot støv og fuktighet 18 steder, og tåler temperaturer ned til -10 grader Celcius. Frontlinseelementet har et vannavvisende fluorbelegg som er mindre utsatt for flekker, og lett å rengjøre. En annen detalj er det medfølgende stativfestet som er Arca-Swiss kompatibelt for enkel og rask montering på stativ.

Veil. ca pris inkl. mva: 46 999 kr
Tilgjengelig: Juni 2024

Funksjoner

• Brennvidde: 500mm (tilsv. 396mm i 35mm-formatet)
  • Lysstyrke: f/5.6
  • Minste blender: 32
  • Filterdiameter: 95mm
  • Nærgrense: 2.75m (fra sensoren)
  • Maksimal forstørring: 0.2x
  • Antall blenderlameller: 9 (runde)
  • Lengde: 24.65cm
  • Vekt: 1,375 g
  • Øvrigt: Værbeskyttet konstruksjon (WR). Autofokus med lineærmotor (LM). Arca-Swiss stativfot.

Kategorier

Karl Löweberg