Garmin Dash Cam Live – alltid tilkoblet

Garmin Dash Cam Live – alltid tilkoblet

Garmin lanserer Garmin Dash CamLive, et dashbordkamera som alltid er tilkoblet via LTE-teknologi. Denne løsningen gir mulighet til å se bilder og video i sanntid. Ved kjøp av abonnement benyttes appen Garmin Drive, som gir tilgang til alt innen kamerarekkevidde inne i og rundt kjøretøyet. Ved innbrudd og andre hendelser3 kan man få varslinger. Kameraet gjør opptak i 1440p HD-video med et 140 graders objektiv og Garmin ClarityHDR-optikk som gir detaljerike bilder både dag og natt. Ved potensielle ulykker og hendelser kan kameraet fungere som et øyevitne.

”Vi er stolte av å tilby vårt første LTE-tilkoblede dasbordkamera. Med dette kan sjåføren få tilgang til sanntidsbilder uten å være avhengig av WiFi-tilkobling”, forteller Dan Bartel hos Garmin.
”På samme måte som sikkerhetskameraer for bruk ved ytterdører på bolig kan dette kameraet være ditt øyevitne døgnet rundt i bilen. Garmin Dash Cam Live kan gi bedre sikkerhet og økt situasjonsforståelse i trafikken. Uansett hvor man parkerer kjøretøyet kan man holde oversikt”.

Med Dash Cam Live lagres videoklipp automatisk i 24 timer i nettskyløsningen Vault, hvor man får tilgang til dette via appen Garmin Drive. Kameraet er alltid pålogget, filmer og lagrer opptak av alle hendelser hvor det vises tidspunkt, dato og posisjon med hjelp av GPS-signaler. Takket være LTE-tilkoblingen leverer Dash Cam Live overlegen kvalitet sammenlignet med standardmodeller, uten behov for WiFi-nettverk.

Sikkerhet bak rattet

Som sjåfør kommer du til å sette pris på alle de brukervennlige funksjonene som finnes i kameraet. Blant annet kan du styre kameraet med stemmen4. Ved utvalgte kommandoer kan du lagre video, starte- og stoppe opptak og ta stillbilder samtidig som du beholder hendene på rattet. Uansett hvilken type sjåfør du er kan du ha fordel av å få kollisjonsvarsler, informasjon om anbefalte filbytter og varsler om fartskameraer. Alt dette for økt situasjonsforståelse som sikrer en trygg kjøretur.

Dash Cam Live leveres med et robust design. Kameraet er utviklet for å tåle omgivelsene i en bil som direkte sollys og ulike temperaturforskjeller. Det medfølger et microSD-kort.

For å få tilgang til de tilkoblede LTE-funksjonene kreves det et månedsabonnement i Vault i Garmin Drive appen. Det finnes flere abonnementsløsninger, hvor den enkleste løsningen starter på kr. 115.- per måned. Ønsker man ulike funksjoner kan det velges løsning som inkluderer tilkoblede funksjoner som bilder i sanntid, posisjonssporing, tyverialarm, varsler til nødkontakter, kjøretøysovervåking og mulighet for å lagre opptak i opptil 30 dager.

Garmin Dash Cam Live er tilgjengelig på lager og selges til veiledende pris på kr. 4 649,-

For mer informasjon, les mer på www.garmin.no

1Krever LTE-tilkobling via abonnementsløsning. Dette aktiveres via Garmin Drive-appen på kompatibel smarttelefon.

2I enkelte land er bruk av kamera regulert eller forbudt. Det er sjåførens ansvar å kjenne til og overholde lovene i det landet man benytter kameraet.

3Krever et aktivt LTE-abonnement; for enkelte kjøretøy kreves det montering av kabel for tilgang til konstant strøm (kabel må kjøpes separat)

4Tilgjengelig funksjon for engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk og svensk

5Enkelte omstendigheter kan vanskeliggjøre varslingsfunksjon. Les mer på Garmin.com/warnings for mer informasjon. Varslinger for trafikklys og fartskamerer er ikke tilgjengelig i alle områder.