Garmin Enduro

Garmin Enduro

Garmin lanserer EnduroTM, en GPS-multisportklokke for ultrasportutøveren. Med modus for strømstyring og Power Glass™ linse for solcellelading, kan batterilevetiden forlenges for bruk i opptil 65 dager1. Med Enduro introduseres det nye avanserte funksjoner for terrengløping, som hjelper utøveren til å prestere bedre og kjenne seg trygg ved løping i både nedover og oppoverbakker. Klokken leveres med flere avanserte treningsfunksjoner, med viktige verktøy for prestasjonsmåling for trening og prestasjon over lang tid.

”Enduro er utviklet for utøvere som skal gjennomføre over lang tid og i vanskelig terreng. For ultraløpere og syklister kan dette være en fordel. Å være trygg på at klokken er robust og leverer som den skal er en forutsetning. I tillegg viser klokken det som behøves for å måle og forbedre prestasjon”, forteller Dan Bartel hos Garmin. ”Med Enduro på håndleddet kan ultrasportutøveren fokusere på konkurransen i stedet for batteritiden”.

Klokken er designet i et robust lettvektsmateriale med et nytt, bekvemmelig UltraFit nylonarmbånd. Enduro finnes i to ulike versjoner; ramme i rustfritt stål eller titan-belagt med diamantlignende karbon (DLC). Uansett om man løper eller sykler kan man enkelt justere innstillinger, og justere batterilevetiden til det maksimale av hva som er mulig på Garmins ulike GPS-klokker. Når Enduro er fulladet kan den gi opptil 70 timers batterilevetid i GPS-modus, med solcellelading kan dette økes til 80 timer.

Løft treningen til neste nivå

Enduro er utviklet for lange løp og leveres med et flertall nye verktøy for trening og restitusjon. Mange av de tradisjonelle smartklokkefunksjonene i en multisportklokke er forandret og forbedret for å møte behovene en langdistanseløper eller syklist har:

• Kondisjonsberegning for terrengløp. Kondisjonsberegningene for terrengløp beregner det kardiovaskulære treningsnivået til terrengløpere og justerer seg basert på varierende løype- og terrengforhold som kan påvirke ytelsen. Kondisjonsberegning justeres også basert på andre preferanser som temperatur og høydetilpasning.
  • Forbedringer i ClimbProTM Trail: Få informasjon i sanntid om klatring i aktuell stigning, distanse og høyde. For økt sikkerhet gir ClimbPro Trail også informasjon om utvikling under løping i nedoverbakker og flate partier.
  • Hviletid: Velg aktivitetsprofilen for Ultraløping og benytt funksjonen hviletid for å loggføre tid som benyttes på hvile- og matstasjoner.
  • Terrengsykling: Spor detaljene på hver tur med terrengsykkelstatistikk, samt spesialmålinger av vanskelighetsgrad og flyt som vurderer hvor vanskelig løypen er, og hvor jevnt du kommer deg ned, slik at du får en poengsum du kan forsøke å forbedre neste gang.
  • Restitusjonstid: Å gi kroppen nødvendig hviletid for restitusjon er helt avgjørende for utvikling. Etter hver trening vil den innebygde restitusjonsrådgiveren anbefale hvor lang hviletid kroppen behøver før neste store anstrengelse. Dette baseres på søvn-, treningsmengde- og helsedata.
  • Anbefalte treningsøkter: Få daglige forslag til trening for både løping og sykling basert på den gjeldende treningsbelastningen og treningsstatusen.

Helsefunksjoner

Enduro leveres med innovative helsefunksjoner. Dette inkluderer blant annet håndleddsbasert pulsmåling2, og en Pulse Ox3-sensor som kan brukes til høydeakklimatisering og søvnovervåking. Funksjonen Body Battery™ registrer data som måler energinivå, som kan hjelpe med å planlegge trening og hviletider.

Trådløst tilkoblet med en satellittkommunikasjonsløsning, også der man ikke har mobildekning

Uansett hvor man planlegger turen er det viktig å ha mulighet for kommunikasjon med andre. Enduro er fullspekket med funksjoner for navigasjon og gir tilgang til flere globale posisjoneringssystemer. Dette gir mulighet for bedre posisjonskartlegging selv i vanskelig terreng. Med innebygde ABC-sensorer som høydemåler, barometer og 3-akset elektronisk kompass, kan man være trygg på tur.

Enduro kan trådløst tilkobles satellittkommunikasjonsenheten Garmin inReach® Mini. Dette medfører at man kan sende og ta imot meldinger direkte på håndleddet, og dele posisjon med venner og familie slik at de kan følge med på turen selv utenfor områder med mobildekning. InReach Mini er kompakt og liten, og kan festes i drikkebeltet eller i et klesplagg. I tillegg til å kunne dele posisjon og kommunisere via toveis-meldinger, kan man også sende SOS-varsler via inReach Mini. Slike varsler sendes til et globalt supportsenter som automatisk varsler nødvendig redningspersonell, som under en redningsaksjon vil holde kontakten helt til redning er utført. De varsler også dine anførte nødkontakter.

Enduro er tilgjengelig på lager og selges til veiledende pris mellom kr 9 599,- opptil 10 799,-

1Forutsetter kontinuerlig bruk i hele perioden med 50 000 lux.

2 Nøyaktighet ved aktivitetsmåling og trening

3Dette er ikke medisinsk enhet og kan ikke benyttes ved diagnose eller overvåking av medisinsk tilstand. Les mer på Garmin.com/ataccuracy. Pulsoksimetri er ikke tilgjengelig i alle land.

4 Krever satellittabonnement. I enkelte land er bruk av satellittkommunikasjonsenheter ikke lovlig. Det er brukerens ansvar å kjenne til og følge de lover som gjelder i landet der enheten benyttes.