Verdens kraftigste trollingmotor med dreibart brakettfeste

Garmin lanserer Force Kraken, og utvider sin prisbelønte serie med trollingmotorer for et større utvalg av båter

Garmin lanserer Force® Kraken, den kraftigste trollingmotoren1 på markedet for sportsfiske noensinne. Kraken har Garmins nyeste og mest nøyaktige ankerlåsteknologi, et design med en lengre stamme enn på tidligere modeller og et dreibart brakettfeste. I tillegg er motoren enkel å installere på båter der baugplassen er begrenset.

Opplev kraften i Kraken

Vi er stolte av å kunne bygge videre på suksessen til vår Force trollingmotor. Nå kan vi også tilby nye monteringsmuligheter til enda flere fiskere, for bruk ute på havet og i innsjøer. Kraken har alt fiskerne kan ønske seg – fra kraft og robusthet til integrasjon og innovasjon med mer», forteller Dan Bartel hos Garmin.

Kraft som varer

Krakens børsteløse motor bruker en høyeffektiv propell for å produsere 100 kg skyvekraft til et 36 volt system og 80 kg skyvekraft til et 24 volt system. Dette betyr at fiskere kan bevege seg raskere mellom forskjellige steder, lett komme tilbake til startpunkt igjen og bedre håndtere vind og strøm under røffe værforhold ute på åpent hav. Kraken har utrolig mye kraft og er ekstremt effektiv. Motoren er også ekstremt stille, både over og under vann, og vil derfor neppe skremme fisken.

Ultimat presisjon og full kontroll over båten

Ved hjelp av multibånd GPS-signalmottak og integrert AHRS (attitude and heading reference system) for å holde kursen, leverer Kraken Garmins mest nøyaktige ankerlåsteknologi for å holde båten på et bestemt sted. Under rolige forhold kan Kraken redusere motorens hastighet for å opprettholde den valgte posisjonen innen omtrent en meter. Under tøffere forhold og på større båter kan Kraken øke hastigheten på motoren for å opprettholde den valgte posisjonen.

Trådløs integrering med Garmin-kartplottere gjør det mulig for fiskere å planlegge og lage ruter og spor som trollingmotoren kan følge når du fisker. En ny opplyst pil på trollingmotoren hjelper med å se båtens kurs.

Fiskeentusiaster kan også bruke den trådløse fjernkontrollen uansett hvor man befinner seg om bord i båten. Med fjernkontrollen kan man styre Kraken-trollingmotoren med en presis og virtuell ankerlås, autopilot, holde stabil kurs og pek-og-gå ved hjelp av bevegelser – i tillegg flyter fjernkontrollen om den ved uhell mistes i sjøen. Man kan også pare og styre Kraken med kompatibel smartklokke fra Garmin, som den prisbelønte quatix® 7, for styring, forankring og mer rett fra håndleddet.

Ledende ekkoloddintegrasjon

Utvalgte Kraken-modeller leveres med en innebygd GT56UHD alt-i-ett-svinger med Ultra High-Definition ClearVü og SideVü skanningsekkolodd sammen med tradisjonell CHIRP-ekkolodd for å gi skarpe og klare bilder av bunnstruktur og fisk under og ved siden av båten. Flere Garmin-svingere kan legges til, og uansett hvilket ekkolodd du har, gir Krakens børsteløse motorteknologi deg klare ekko med ekstremt lave nivåer av uønsket støy fra elektriske og mekaniske forstyrrelser.

For første gang noensinne kan fiskeentusiaster installere et fremtidsrettet ekkolodd, som LiveScope, på en dreibar trollingmotor ved å montere svingerkabelen på innsiden av trollingmotorakselen, takket være Krakens nye LiveScope-kabelhåndteringssystem™. Med Kraken LiveScope monteringsbrakett (kjøpes separat) kan alle LiveScope svingere installeres og brukes i alle tre posisjoner – fremover, ned og i perspektiv. På denne måten kan LiveScope-kabelen beskyttes mot skade når du tar opp eller senker motoren, samtidig som både trollingmotoren og båtdekket kan holdes rent.

Robust og pålitelig design med prisbelønt support

Kraken er utviklet fra flere tiårs ekspertise og innovative løsninger innen maritim industri, for bruk i tøffe vær- og fiskeforhold. Propellen er designet med en tynnere forkant for å redusere luftmotstand og maksimere fremdrift på båten, mens bakkanten er designet for å redusere involvering av luft i vannet, da dette kan føre til kavitasjon og påvirke fremdriften. Motoren er robust og slitesterk, og den solide komposittakselen, og alle komponenter, har avansert beskyttelse mot korrosjon og saltvann. Den har en 3-års begrenset garanti og en livstidsbegrenset garanti på stammen, sammen med support gjennom et stadig voksende servicenettverk av forhandlere.

Garmin har en langsiktig forpliktelse til å produsere og levere produkter med innovativt design og overlegen kvalitet, og Kraken trollingmotoren er intet unntak. Garmin har blitt kåret til årets produsent av National Marine Electronics Association (NMEA) for åttende år på rad, en hederspris som gis til det mest anerkjente selskapet i den maritime elektronikkindustrien.

Pris og tilgjengelighet

Force Kraken trollingmotor vil bli utstilt på International Convention of Allied Sportfishing Trades (ICAST), i Orlando i USA 11.-14. juli. Trollingmotoren forventes å være tilgjengelig i oktober, i skaftlengder på 63, 75 og 90 tommer i hvit, og den svarte i 63 og 75 tommer. Begge de sorte Kraken-modellene selges med en medfølgende GT56UHD-sensor. Den anbefalte utsalgsprisen er mellom 55 549,- og 64 199,- inkl. mva. Les mer på Garmin.no for mer informasjon.

1 I henhold til ISO-standard 13342