Garmin® OneHelm, en integrert løsning for å styre båtsystemet fra en skjerm

Garmin lanserer i dag OneHelm™, en integrert løsning for tredjepartsforetak som gir mulighet for å styre andre elektronikksystemer ombord i båten. Med OneHelm kan man styre digital svitsjing, belysning og stabilisering, via Garmin multifunktionsdisplay (MFD). Den intuitive løsningen gjør båtlivet mer automatisert og smidig ved styreposisjon, samtidig som behovet for flere kontrolldisplayer eller andre enheter elimineres.

– MFD er kommandosenteret når man står ved roret, det er den mest synlige skjermen og den mest anvendte. OneHelm tilpasser dataene og gir mulighet for kontroll til den sentrale delen av båtsystemet, Garmin MFD, forteller Dan Bartel hos Garmin.
– Med at vi samarbeider med mange av bransjens ledende varemerker inkluderer vi ulike systemer og teknologiske løsninger i OneHelm, og vi ser frem til å inkludere enda flere av disse i nærmeste fremtid.

I utviklingen av OneHelm kan Garmin meddele at følgende foretaks systemer og løsninger er integrert i OneHelm:

• Bøning Ship Automation spesialiserer seg på systemer for overvåking av fartøy og funksjoner som bidrar til friksjonsfri integrasjon for fartøyets navigasjonssystemer. Bøning utvikler produkter og systemer for overvåking og kontroll ombord, samt brukergrensesnitt som visualiserer og tilpasses i kontrollpaneler.
  • CZones digitale veksler forenkler manøvrering gjennom å kombinere flere kretser og predefinerte lag. Czone tilbyr enkel overvåking av nøkkelsystemer og avansert styring av enkeltkretser og funksjoner. Czone leverer en ledende løsning for automatisering ombord med partnerintegrering i senter.
  • Lumishore konstruerer høyprestasjons løsninger for LED-belysning på båter av alle typer og størrelser, fra RIB’er til superyachter. Med Lumi-Link™ plug-&-play MFD-integrering får båtfører total kontroll over belysningsystemene Lumishore EOS eller SUPRA direkte fra MFD gjennom Lumishores komplette funksjonalitet.
  • Carling Technologies® OctoPlex®-system gir brukeren totalkontroll over all AC- og DC-spenning. Systemet benytter NMEA 2000® for overvåking og kontroll av allminnelige maritime enheter, inklusive fjernstyring av vekselstrømsbrytere og automatisk eliminering av vekselsstrømslading, med umiddelbar alarm ved elektriske problemer samtidig som installasjonens kompeksitet og vekt minskes.
  • Med en globalt ledende rolle innen marinestabilisering, forandrer Seakeepers innovative teknikk båtopplevelsen gjennom å eliminere opptil 95 prosent av all sideveis gynging, den bevegelse som er årsak til sjøsyke, trøtthet og engstelse. Seakeeper tilbyr et voksende sortiment for flere båtstørrelser.
  • Shadow-Caster LED Lighting utvikler produkter innen LED-belysning og kontroll for den maritime industrien og tilbyr ett komplett sortiment av størrelser og funksjoner, designet for å matche båter i alle størrelser. De er spesialisert på lys som er eksepsjonelt lyssterkt, robust og effektivt for marineinstallasjoner.

Idag finnes OneHelm til GPSMAP® 8400/8600 MFD-seriene. For mer informasjon, les: www.garmin.com/onehelm.